Canal Digital fusionerer med Viasat

Telenor Group der længe har kæmpet med at holde liv i Canal Digital, valgte igår af “combine” Canal Digital (der er satellite preminum/betalings -TV) med Viasat Consumer (der er satellite betalings-TV og broadband-TV operations afdelingen af Viasat) med hinanden.

Det betyder – først og fremmest – at der ikke længere findes – særligt meget – konkurrence på satellite premium/betalings -TV området, ganske som at hele to koncerner burde kunne holde denne form for distribution i live, indtil de sammen kan dræbe dette tilbud.

Detaljen er ydermere at CMore og Viaplay pludselig er kommet lidt tættere på hinanden.

Canal Digital og Viasat fusionerer til et selskab - håbet er at det bliver billigere at administrere

Måske endda så meget at de begynder at tale sammen. ( Cmore distribueres af Canal Digital ) der nu “fusioneres” så Viasats film kanaler findes “samme sted”.

Uanset dette, er aftalen at de to koncerner deler de to selskaber i to lige store dele 50/50.

De bliver med andre ord nødt til at være enige, før de gør noget.

Lidt tal om fusionen

Den forventede omsætning, skulle ende med komme opp på 7,6 milliarder svenske kroner, fordelt på 1.257 millioner kunder.

Og nu hvor de to størrelser forventer at fusionen sparer dem for – omkring – 650 millioner svenske kroner om året, er det jo penge der bliver tjent.

Læs også  BFE bliver til et med Danske Mediedistributører

Dog først i fuldt omfang i løbet af 2022. 

Desværre koster det lige 900 millioner svenske at komme igennem fusionen, der – omvendt – igen vil give “substantial sales synergies”.

Fusisionen er slutteligt så stor at de skal godkendes af EU, hvilket dog må formodes at være en formssag.

Canal Digital og Viasat fusionerer til et selskab - håbet er at det bliver billigere at administrere

Argumentationen ( rationalet ) bag fusionen er at Nordisk satellite-TV har haft en udfordring i lang tid.

Omvendt er det et simpelt – og velfungernede – system, til distribution af underholdning, vurderer selskaberne bag fusionen videre.

Anders Jensen, Nent Group President and CEO siger:

 -We are very happy to announce this game-changing joint venture with Telenor. Combining Viasat Consumer and Canal Digital makes perfect sense. We are creating a large-scale TV operator that will create sustainable value for customers and owners, and be able to compete with large scale regional and local competitors. We have achieved complete alignment of interest through a 50/50 joint venture structure and a shared vision for brands, products and how to provide an even better consumer experience. This deal will drive significant shareholder value and it fits perfectly with our strategy to focus on the substantial opportunity we see in the fast-growing streaming sector. The new joint venture will be a major distribution partner for both our Viasat channels and Viaplay, slutter han.

Læs også  Danmon onsite Ingest

Jørgen C. Arentz Rostrup, Telenor Group CFO supplerer:

 -The joint venture will combine the respective strengths of Canal Digital and Viasat Consumer, leveraging synergies for the benefits of our customers and shareholders. There is a compelling business rationale behind combining the DTH operations of Canal Digital and Viasat Consumer, with large synergies to be captured within areas including transponder capacity, IT and operating expenditure. The joint venture will use Telenor Satellite’s services on 1°West for DTH transmission, representing a solid foundation for Telenor Satellite’s broadcast operations, slutter han.

Som vi forstår det, er det planen at beholde de to brands.