Tallene ude på El Camino

Hvis du er en af dem der har set den såkaldte “Breaking Bad movie”, så er du på ingen måde alen

Her i landet, har vi naturligvis ingen tal der fortæller hvor mange der har set med.

Det har de til gengæld i USA, hvor Nielsen løbende vurderer hvor mange der streamer, og hvor meget de gør det.

Årsagen er oplagt nok at selv de helt sikre formater som reality og “talent shows”, nu ikke længere kan trække mere end 3-5 millioner seere til lineært TV i USA.

Og så er det jo altid – relevant – at se hvor seerne så er gået hen.

De er – naturligvis – ovre på Netflix og se en af de mange nye film eller serier der hele tiden findes der.

El Camino havde små tre millioner seere på premiere dagen

Noget der – må formodes – at blive til meget mere, nu hvor størrelsen har sikret sig lidt gryn til at producere mere for ( konkret 1,79 milliarder Euro ) der skal bruges til produktion og udvikling.

Forventningen er i den forbindelse at Netflix i år ender med at bruge omkring 15 milliarder dollars på produktion af indhold, i form af TV serier og film, som El Camino.

Og nu hvor det viser sig at der var omkring 6,5 millioner husstande der kiggede med på Netflix, fordelt på hele USA, i ugerne efter premieren kan der vel ingen tvivl herske om hvor seerne er gået hen. ( 8,2 millioner har set “et par minutter”, hvilket burde være mindst 5 minutter (?))

Læs også  Nyt rådgivnings firma

De er rent faktisk på Netflix for at se de nyeste produktioner der.

Nielsen tallene viser ydermere at op imod 40 procent af seerne så med på selve premieredagen, hvilket kort og godt er lidt af en rekord.

Selv i USA.

Bedst af alt for Netflix så var det hovedsageligt mænd fra 18 til 49 år der kiggede med.

Og nu hvor hele 34 procent af dem der kiggede med var fra 18 til 34 år, har du gættet det.

El Camino er virkeligt et hit.

Skulle tallene “overføres” til danske forhold, er det ikke helt usandsynligt at 500-750.000 i den ( rigtige 18 til 49 årige ) kommercielle målgruppe har set filmen her i landet.

Er det tilfældet, er Netflix såmænd også det hit specielt en enkelt analytiker bliver ved med at påstå på lineært TV.

Her en promo for filmen, som det kunne tænkes at Netflix ender med at tale mere om, da de har det med at fremhæve deres succes historier, når det passer i markedsføringen.