PBS TV risiskerer at miste en generation

Ofcom i England har netop pointeret en kedelig udvikling, nemlig at den lokale mastodont og PBS TV station, BBC er på vej mod at tabe “en hel generation”.

Noget man også kunne sige at DR – måske – er ved at gøre.

Som Ofcom forklarer det er “BBC not sustainable in its current form”.

Størrelsen når ganske enkelt ikke længere at få fat i det yngre publikum.

En udvikling DR for længst har indrømmet af de også er ofre for.

Bedst understreget af at de nu lukker og slukker endnu mere ungt indhold her fra årsskiftet.

Igen.

Ganske som herhjemme, viser diverse PBS rapporter – som dem DR og TV2 også netop har vist frem – at “BBC gør det fint”, sådan generelt. ( ganske som DR og TV2 også gør det fint)

Der hvor det halter er – bare – i forhold til det “hurtigt skiftende medielandskab”.

BBC er modsat (?) DR og TV2 godt klar over at de er udfordret i forhold til unge seere og lyttere.

Noget de er gået igang med at ændre, blandt andet ved at lade programmer og andet indhold blive længere på iPlayer.

Det ser bare ikke ud til at have ændret at også BBC står over for de problemer DR og TV2 – måske – også har.

Læs også  Alister er endelig Sony Pro Ambassador

I konkrete tal, oplevede BBC i 2018 at mindre end halvdelen ( 49 procent ) af de 16 til 24 årige brugte BBC TV i løbet af en uge. ( 59 procent af de 15-31-årige bruger DR )

Og at de 16 til 34 årige blot brugte bare en time og 12 minutter om dagen på hele BBC, dagligt. En nedgang på 5 minutter i forhold til året før. ( her i landet er forbruget blandt de 19-34 årige 81 minutter).

Selv de helt små 4 til 6 årige droppede at se BBC i 2018. Indtil videre bare en nedgang fra 39 procent til 34 procent.

Selv BBCs iPlayer tabte en del af de 15 til 24 årige. Deres forbrug af den platform faldt fra 28 procent til 26 procent sidste år.

Som altid undrer det ingen at Netflix voksede fra 56 procent til 66 procent blandt de unge publikum.

BBC er fortsat konge til nyheder.

Dog med det forbehold at bare 23 procent af de 16 til 24 årige så BBC TV nyhederne i 2018.

Et drop på 33 procent på 5 år.

Sharon White, Ofcom Chief Executive siger:

 -The BBC is still a vital, valued part of British culture, starter hun og fortsætter.

 -But we’re concerned that a new generation is tuning out of its services. So the BBC must set out bolder plans to connect with younger viewers and listeners, fortsætter hun.

Læs også  DR og de digitale talenter

 -We also want the BBC to broaden the appeal of its news, which some viewers and listeners feel isn’t relevant to their lives. And the BBC must find ways to be more distinctive online, where our research shows younger people are passing it by, slutter hun.

Som pointeret i de netop godkendte public service-redegørelser for 2018, bliver der end ikke kigget på om DR eller TV2 når de unge.

Fokus er i stedet om – specielt – DR lever op til en række politiske krav om at være danske nok” og kommer “nok rundt”.

Ofcom har desværre ingen løsning på hvad BBC skal gøre for at fange de unges opmærksomhed.

Man kunne forestille at DR eller TV2 heller ikke har det.