Lokal streaming vokser også

Her i landet har vi blandt andet TV2 og DRTV, der begge kan fortælle alle der lytter at deres tjeneste vokser hele tiden.

TV2 er endda gået så langt som til at mene/indrømme at deres streamtjeneste, TV2 Play, er netop så vigtig at det er der hovedparten af deres indsats skal sættes ind på netop streaming.

Bedst understreget af sidste uges “Kemohjerne” der blev produceret eksklusivt, til netop streamtjenesten.

TV2 Play prøvede med egentligt eksklusivt indhold i Knæk Cancer ugen

Det var med andre ord ikke muligt at se dette indhold uden at være TV2 Play kunde.

Det til trods er der lidt bulder og torden, for enden af den ellers klare himmel.

I hvert fald i følge svenske Mediavision, der er “bange for” at den “globale konkurrence” øger presset på de lokale streamtjenester.

Det svenske stream marked vokser nemlig også heftigt i disse dage.

Som eksempel vurderer Mediavision at hele 54 procent af alle husstande i Sverige nu har en eller flere streamtjenester.

Desværre tyder en del på at netop de udenlandske tjenester vokser mest.

Omvendt betaler hele 30 procent af de svenske husstande nu for en svensk tjeneste.

Igen, ikke meget i forhold til Netflix, der findes i 1,6 millioner  husstande i Sverige.

Sverige er i den forbindelse “foran” Danmark, da hver husstand – i snit – har købt sig adgang til 1,7 tjenester, hvor hovedparten – oplagt nok – er kunder hos Netflix.

Læs også  EPOS og BLAST Premier er bedre venner nu

Et par nye er dog på vej, og selv om at det – igen er oplagt – tyder nye tal på at disse to tjenester, der kommer dette efterår, vil øge presset endnu mere på de lokale tjenester.

Marie Nilsson, VD på Mediavision forklarer:

 -Lokala aktörer gör ett starkt Q3. Men vi konstaterar att aptiten för globala tjänster har varit ännu större. När nu ytterligare två giganter, Apple och Disney, blandar sig in i leken kan vi förutse en tydlig kamp om marknadsandelar även 2020. Med rekordstora innehållsinvesteringar lär konkurrensen på streamingmarknaden tillta ytterligare, slutter hun.

Mediavision har i den forbindelse målt på Apple TV Plus.

Her er forventningen blandt 12 procent af forbrugerne at de vil købe adgang denne tjeneste, når det bliver muligt.

Samme analyse har også kigget på hvor mange ( af dem der ikke har Netflix ) er parat til at købe adgang.

Her er det hele 23 procent, der “siger at de gerne vil købe adgang til denne tjeneste”, selv om at de ikke har gjort det.

Igen er der en “trend”.

Hovedparten af de forbrugere, der vil købe adgang til Apple TV Plus, har allerede adgang til Netflix.

Dermed kunne prisen – se ud til – at spille en væsentlig rolle.

Læs også  Disney taler ud om Star

Apple TV Plus er prissat til 59 kroner om måneden, mens Netflix koster 79 til 129 kroner.

Viaplay og Cmore koster 99 kroner om måneden, mens HBO Nordic nu er kravlet op på 109 kroner om måneden ( fra den 1. november 2019).

Marie Nilsson, VD på Mediavision siger:

 -Apple TV Plus fokuserer på et originalt indhold, hvilket skaber eksklusivitet, men det indebærer også, at det vil komme til at tage sin tid at opbygge et stort bibliotek, starter hun og fortsætter.

 -For mange husstande vil det måske indebære, at Apple i det mindste til at begynde med vil blive anset for at være et supplement til streaming-giganter som Netflix. Her i Norden kan det betyde, at de lokale aktører ikke vil opfatte Apple TV Plus som en stor trussel, trods deres enorme indholdsbudget, slutter hun.

Her lige en promo for TV2s forsøg med eksklusivt TV2 Play indhold.