Streamerne skal tilbyde forskelligt indhold

Ganske som broadcasterne har gjort det – nærmest siden TV startede – må streamerne nu også til det.

De skal til at “differentiere” deres indhold.

Igen.

Det er ikke noget vi sådan har fundet på, her på redaktionen.

Det er derimod en analyse fra TDG, der vurderer at Netflix, Hulu, og Amazon Prime Video, der er “the big 3” nu er nødt til at fokusere ikke kun “på indhold” men på indhold der er “differentieret”.

Specielt nu, hvor Apple TV+, Disney+, og HBO Max er på vej.

Tre nye streamere der alle har hårdt fokus på “original programming” og som alle har eller hurtigt vil kunne finde en endog meget stor base af kunder.

Selv om at flere af disse (tre nye) end ikke er på markedet endnu, forventer TDG at specielt Netflix – og i USA – Hulu, vil opleve at blive presset af de nye tjenester.

De store streamere fokuserer på indhold de andre ikke har - og vinder markedsandele

Igen.

Lineært TV bliver presset endnu mere, bedst understreget af at alle streamere nu også tilbyder dokumentarer og – for enkelte i FAANG gruppen – også live TV og sport (FAANG er kort for Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google ).

Rent teknologisk er TV markedet ydermere udfordret af udviklingen.

Det er som bekendt ikke længere “nødvendigt” at være kabel TV kunde, for at kunne se TV.

Telcoerne – som vi oplever det herhjemme i øjeblikket – tilbyder identiske løsninger på bredbånd, og som med YouSee, er de nu også begyndt at bestemme hvad deres kunder skal have adgang til, ud fra vurderinger om at de ikke mener at deres kunder ser “nok” ( i dette tilfælde ) Discovery kanaler, til at disse skal tilbydes som regulært indhold.

En udvikling der – oplagt nok – også påvirker streaming da det jo også startede som et produkt der krævede “bredbånd”.

Læs også  Flow TV kan stadigvæk

Det gør det stadig. Det har forbrugerne bare glemt.

Midt i denne udvikling begynder det at blive stadig mere tydeligt, vurderer TDG videre at de enkelte streamere bliver nødt til at fokusere på indhold, specifikt “hvilket indhold” der får netop deres tjeneste til at fremstå “bedre” eller mere relevant, for den enkelte forbruger.

De store streamere fokuserer på indhold de andre ikke har - og vinder markedsandele

En kamp der – ikke længere – bare kan vindes ved hver uge at smide 10 nye serier på gaden.

Nu skal de også være “gode serier”.

Som altid leder streamerne derfor efter den næste “Game of Thrones” eller “Stranger Things”, der kan få stream kunder til at flytte deres konto over til den næste streamer.

Nederst har vi fundet en promo frem for “His dark materials”, der netop er startet på HBO Nordic her i landet.

Et gæt er at det sådanne serier, der kan få kunderne til at hoppe på ( i dette tilfælde ) HBO Nordic.

Det evigt fremhævede eksempel er – som altid – Netflix, der i 2018 brugte 12 milliarder dollars på indhold.

Og det er jo også fint.

Der er bare ikke mange af de Indonesiske kærlighedsfilm, der fungerer i Argentina.

Det problem har de mindre tjenester ikke endnu.

Men det kunne da sagtens tænkes at komme.

Igen understreget af at F’et i FAANG, nærmest har opgivet deres Facebook Watch, der ikke – rigtigt – fungerer i store dele af verden.

Delvist fordi publikum ikke “har forstået” at denne tjeneste, er – om muligt – endnu mere teknologisk “krævende” af dem, end flere af de konventionelle streamtjenester.

Dem der har gennemskuet at Facebook Watch – på dedikerede platforme – som for eksempel Apple TV hardwaren, fungerer forbløffende godt, bruger omvendt denne “gratis” tjeneste, der indtil videre kun har tilbudt enkelte – som vi har glemt – TV serier, der sikkert stadig findes på Facebook Watch.

Læs også  Hans Pilgaard flytter over på Charlie

Tilbage til indholdet, så er og bliver det netop dette, og de enkelte streameres evne til at pointere at de er “forskellige” ( fra ) Netflix, der – potentielt – kunne garantere deres fremtidige succes.

Noget vi her på stedet mener at Apple gør med deres + tjeneste, der ikke tilbyder særligt meget indhold.

Til gengæld er det “Originalt”, og ikke “som det meste”.

En trend vi også oplever med Viaplay, der indspiller pænt mange serier til det samme publikum, ser det ud til.

Igen, det må være hvad kunderne vil have, så hvorfor tænke længere end til dem.

Deres – nyligt offentliggjorte – ambitioner om at kommer længere ud i verden, herunder til det engelsktalende marked, kunne dog let tænkes at betyde at de bliver nødt til at udtænke andre serier, og andet indhold.

Det internationale marked har jo deres eget “Nordic Noir” look.

Ud over Apple, viser også Amazon “tænder” med indhold der er “farligere” og “vildere” end “industri standarden Netflix”.

Som eksempel har vi fundet promoer for “Feed” og “Hunters” frem, der begge tager fat i “emner” der er langt mere krævende af seerne end de fleste action eller romance serier på Netflix.

Selv Disney, der – vist nok – først kommer her til landet til næste år, starter ud med – mindst – en serie, der har mere kant, end vi er vant til at se.

Deres “The Mandalorian” er godt nok til at finde i deres lange portefølje af branded content, vi alle kender.

Læs også  Alt på Disney+ fra åbningen

Nu bare med den kant, Netflix ser ud til at insistere på ikke at ville tilbyde.

Uanset de enkelte streameres valg, så vurderer TDG at “the big 3” i FAANG kommer til at bruge omkring 24 milliarder dollars på indhold i 2019, hvilket er vilde 50 procent mere end i 2017.

Så.

Content er stadig King.

Og det er os kunder, der bestemmer hvilket indhold der er værd at gå efter, uanset om det befinder sig på tjeneste tilbudt af Disney, Apple, Amazon, Warner Media, eller hos Netflix.

Herunder (øverst) en promo for en BBC/HBO serie, der vil flytte kunder over på de tjenester der tilbyder denne serie (OBS spoilers.. det her er en promo for episode 2, der først får premiere i næste uge, så hvis du ikke har set piloten, skal du nok ikke se en promo for episode 2 )

Derunder “Feed” og derunder “Hunters”, der begge har mere kant end 150 netflix serier til sammen.

Og det er os kunder, der bestemmer hvilket indhold der er værd at gå efter, uanset om det befinder sig på tjeneste tilbudt af Disney, Apple, Amazon, Warner Media, eller hos Netflix.

Herunder (øverst) en promo for en BBC/HBO serie, der vil flytte kunder over på de tjenester der tilbyder denne serie (OBS spoilers.. det her er en promo for episode 2, der først får premiere i næste uge, så hvis du ikke har set piloten, skal du nok ikke se en promo for episode 2 )

Derunder “Feed” og derunder “Hunters”, der begge har mere kant end 150 netflix serier til sammen.

Nederst finder du promoen for “The Mandalorian”.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.