OTT er nu mere populær end pay-TV globalt

De mange begreber, der – idag mere eller mindre – dækker over SVoD, eller “Netflix” for nemhedens skyld, samles ind imellem under begrebet OTT. (“over-the-top” levering af film og TV indhold via internet )

Og selv om at det lettere forvirrende, er der intet at være i tvivl, i forhold til en ny Grabyo rapport.

Her er de nået frem til at netop “Subscription-based OTT” eller “direct-to-consumer platforms”, nu er mere populære end betalings TV.

Når der – igen – er lidt forskel fra “betalings TV” her i landet, og i resten af verden, hænger det sammen med at der såmænd ikke er voldsomt meget PBS TV derude.

De unge ser stadig mere indhold via internet - nu mere end betalings TV

Og at det der er tilbage, ofte lever i skyggen af elendige TV kanaler, du betaler for at kunne se.

Når det er på plads, har Grabyo “målt” de omkring 10.000 virksomheder der i Europa, USA og i Australien, leverer eller distribuerer indhold til verdens husstande.

Og det er der kommet en del sjove tal ud af.

Den såkaldte penetration af OTT tjenester er nu oppe på 38 procent.

Måske ikke et voldsomt tal.

Netflix, er til sammenligning – alene – oppe på en penetration på 54 procent globalt og 61 procent i engelsk talende dele af verden, hvilket hænger sammen med at denne tjeneste også bliver distribueret  via kabel TV.

Læs også  TV i USA snart mindre end OTT

Udviklingen betyder at 65 procent af forbrugerne ( globalt ) har droppet betalings TV ( i abo form ) for i stedet at hoppe på en eller flere OTT tjenester i stedet ( det inkluderer SVoD ).

Og nu hvor Amazon Prime Video, der er ligeså global som Netflix, er oppe på en penetration på 30 procent, begynder der at tegne sig et billede.

De lokale spillere

De unge ser stadig mere indhold via internet - nu mere end betalings TV

Lokale tjenester som Canalplay, 10 Play og FuboTV, der både eksisterer i USA og i lokaliserede version i resten af verden, er nu oppe på at penetrere 22 procent af husholdningerne i forskellige markeder.

BBC iPlayer er i England oppe på 32 procent penetration, hvilket – igen – ikke er meget i forhold til danske tal.

Med det forbehold at DR og TV2 har ( i denne uge ) 32,4 og 41,3 procent af seerne. (ud af en penetration op 90-100 procent )

Grabyo kan ydermere fortælle at det specielt er de unge der trækker OTT markedet.

De 18-25 årige bruger ikke længere andet end OTT, primært i form af video på de sociale tjenester.

Rapporten der konstaterer at 65 procent har droppet TV, nu suppleres af at 58 af dem der stadig har kabel TV, har planer om at droppe det.

OTT tjenesterne er ydermere ikke længere kun de helt unges foretrukne.

Læs også  TV2 brugerinddrager

De 26-49 årige er med.

Ikke overraskende står smartphones, smarte TV samt “streaming devices” som Firestick, Chromecast, Roku og Apple TVs for omkring 41 procent af alt OTT kiggeri.

Grabyo CEO, Gareth Capon, siger: 

 -OTT services are moving into the mainstream and are set to become the primary destination for video viewing in most markets. The traditional TV schedule is becoming less and less relevant for many demographic groups and with the upcoming launch of major new OTT services from Disney, HBO and Apple this year, the pressure on the traditional TV model will increase, slutter han.

Det er muligt at få fingre i hele rapporten, her. ( kræver at du registrerer dig )