Canon går 8K

Fremtidens 8K kameraer er ikke – som enkelte måske kunne tænkes at gætte på udstyret med 2/3 del tomme CMOS og et B4 mount.

De er derimod udstyret med “et 8K mount”, der er et “positivt” mount, der “går ud over” mount på kamera.

Og så er de kommende 8K kameraer oppe på 1,25 tommer CMOS i tværsnit. 

Det betyder at den “normale” 11,0 x 8,80mm CMOS/prismer nu er vokset til 17,8 x 10.00 mm, eller – konkret – fra 58,1 mm2 til 178mm2, og dermed til en “cropfaktor” på 2, i forhold til FF. (B4 Mount er faktor 3,91 )

Når det er på plads, er Canon, på vej med en serie 8K zooms, der – nærmest med garanti – ender med at blive de zooms der bliver brugt til sommer OL2020, der bliver skudt i 8K.

Den nye serie, der – end ikke er til at finde på et eneste af deres deres sites, hedder (stadig ) UHD Digisuper, nu bare med et lille 8K der hvor der plejer at stå 4K.

Indtil videre er der kun 2 medlemmer i den kommende UHD DigiSuper 8K serie.

Den lange er en X51, der hedder SP51x15.5B.

Og selv om at 15,5 mm lyder som en “smal bagende”, er det ikke tilfældet af crop er (næsten ) x2 mindre end B4 mount zoom.

Læs også  Dato på Apple TV

Skal det være rigtigt bredt, er det dog deres 7×10.7 KAS S, der er den bærbare (skulder ) zoom, der burde være bred nok til det meste.

Serien, er dermed – meget – begrænset i forhold til hvad de fleste er vant til.

Som eksempel kan en X51 i 8K versionen ikke nå meget længere end end X25 kan, hvorfor OL kræver en række nye positioner til kameraerne, med mindre at der bruges lange S35 eller FF zooms.

Som vi forstår det, er både 7×10.7 KAS S og SP51x15.5B “adapterede” og modificerede versioner af eksisterende zooms.

Og nu hvor crop pludselig kun er “det halve” kunne det se ud til at de længste zooms skal til at vokse i størrelse, vægt og – værst af alt – i pris, der i forvejen er heftig.

Igen.

Vil du skyde i 8K, har du alligevel investeret millioner og atter millioner, så hvorfor ikke også nogle stykker til glas, også.

Kazuto Ogawa, president and chief operating officer, Canon U.S.A., Inc. har i forbindelse med at sløret blev løftet for disse to nye, sagt:

 -8K broadcasting equipment is the newest frontier for covering sporting events and documentary productions around the globe, startede han og fortsatte.

 -Through the addition of our first 8K broadcast lenses, Canon is cementing our position on the cutting edge of the latest ultra-high resolution digital imaging solutions, slutter han.

Læs også  Endnu et norsk projekt

En anden nyhed i den forbindelse er at der ikke længere er X2 extendere i kommende zooms fra Canon. ( den brede har ingen extender )

Potentielt en udvikling, der kunne betyde at det endelig bliver muligt at bruge den der extender til noget som helst.

UHD Digisuper serien har i stedet en 1.5X extender, der – gætter vi på – er netop så kort, at den rent faktisk kan bruges ude i virkeligheden.

Den brede, der er en 10.7mm til 75mm, svarer (cirka ) til en 5,35 – 37,5mm B4 Mount zoom, er i den forbindelse også “lidt af et kompromis, da den ikke er helt så bred som du måske er vant til, ganske som at den heller ikke er helt så “lang” som du kunne tænkes at få brug for.

Igen.

Canon forsikrer at det her “bare” er de første par zooms der opløser 8K i broadcast kvalitet, hvorfor vi kan forvente at der kommer flere, der både er bredere og længere, i takt med at markedet udvikler sig.

I den forbindelse er det først muligt at investere i disse “special ordrer” zooms, der kan bestilles fra en gang i janaur 2020 (den brede), mens den lange X51 først kan bestilles fra maj 2020.

Priserne ukendte, men forventes at blive omkring end “5 figures” altså op imod – men under – 100.000 dollars stykket.

Læs også  Spanske Primes

Spekulerer du over crop faktor detaljerne hænger det sammen med at en 1,25 tomme CMOS er oppe på 18,5 mm i diagonal, mod de 2/3 tommer – de fleste – kender.

Her er det diagonale snit nede på 11,0 mm.

Til sammenligning er Super 35mm formatet oppe på 28,2 mm diagonalt.

En interessant detalje er at Canon siger at disse zooms er født til 3CMOS kameraer/prismer, hvilket kunne tyde på en roadmap der inkluderer 8K kameraer med 3CMOS. 

Sådan cirka det “modsatte” af hvad de fleste er vant til med broadcast kameraer.

Årsagen er blandt andet at de nye “glas” er udviklet til