Netflix taber Norden og det er deres egen fejl

Det mest avancerede streammarked er: ja du har gættet rigtigt, det er Norden.

Derfor skulle man tro at alle streamere satser hårdt på netop dette marked, da det jo er her globale aktører kan se om deres produkter fungerer, og hvis de ikke gør det, hvad problemerne så er.

Desværre har – specielt Netflix’s – nærmest totale ligegyldighed over for det nordiske marked, vist vejen for andre.

Og i dag er det – som bekendt – sådan at Disney+ end ikke gad prøve kræfter med vores del af verden.

Heldigvis har vi en masse lokale aktører, der – modvejer  – denne udvikling, i følge analyse virksomheden Ampere Analysis.

De kan i en ny rapport konstatere at Netflix (NF) formodentligt har omkring 4,5 millioner kunder i området, hvilket de har “betalt tilbage” med mindre end 3 procent lokalt produceret indhold.

Og selv om NF fortsat er den drivende kraft i stream markedet, og har været det siden 2012, er det “ikke nok” bare at investere i et SF Studios film, “Red Dot”, der skulle være den første NF/svenske spillefilm.

I følge Ampere Analysis har netop det internationale indhold drevet kunderne over til NF.

Bare ikke så meget som tidligere.

Og da slet ikke nu, hvor alt fra “The Nordic 12″ til CMore og Viaplay, og TV” Play med en enkelte serie, viser at lokal produktion både rammer bedre ganske som at flere af seerne finder det relevant at skuespillerne, er lokale og taler det lokale sprog.

Læs også  HBO Max til Canada via Bell Media - Sky klarer UK

Igen.

Det kan ikke undre, men specielt Viaplay’s nu nærmest ekstreme produktions-volumen, flytter pludselig kunder.

Mens NF blot tilbyder 3 procent lokalt indhold (der sagtens kan være arkiv/bagkatalog), er 47 procent af indholdet hos CMore “lokalt”, mens Viaplay “kun” har 13 procent lokalt indhold.

Til gengæld er alt fra netop Viaplay nyt og Originals.

I forhold til produktions-volumen har Nent Group, der står bag Viaplay således totalt givet SVT, YLE og DR baghjul.

Tilbage i 2012, hvor NF ankom, til det nordiske marked, købte de lokale broadcastere omkring 49 procent “lokalt produceret indhold”.

Et tal der i 2018 er vokset til 57 procent.

Samtidig er mængden af indkøbt (udenlandsk) indhold droppet fra 51 procent ( i 2012 ) til 43 procent i 2018. 

Oplagt nok kunne man mene at NF klarer det udenlandske, hvorfor de lokale streamere og broadcastere så kunne håndtere det lokale.

Igen, det er bare ikke hele forklaringen, bedst understreget af at HBO sagde farvel til 21 millioner støttekroner.

I forhold til internationalt indkøb, køber – for eksempel – SVT stadig ind i udlandet.

Men hvor de tidligere købte ind i bunker, køber de nu ind særdeles selektivt.

Som eksempel fremhæver Ampere Analysis “The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story”.

Samtidig med at NF nærmest ignorerer de lokale markeder, med undtagelse af Rain, der er optagelse i disse dage, har vi “The Nordic 12”, der blandt andet står bag “Bron” /”Broen”, suppleret af den kendte indholds deling blandt “The Nordic 12”, der betyder at vi her i landet oplever en del nabolands PBS TV.

Læs også  Seerne elsker nøgne på TV

Igen understreget af at medlemmerne i “The Nordic 12”, åbenbart har en “exclusive domestic 12-month linear and digital rights to 12 shows each year” med hinanden.

Samarbejdet har også betydet at SVT DR og NRK er begyndt at producere egne “Originals”, der kun findes på PBS TV.

Blandt disse finder du “Course in Self-Annihilation” (SVT), og “Nudes” (NRK). 

Slutteligt er der DR TV og de andre PBS stream tjenester.

Her er forbruget af “catch-up VoD” ( det som både DR og TV2 kalder for streaming” eksploderet i Q3, hvor 49 procent af svenskerne brugte SVT Play, mens 31 procent brugte DRTV.

Ampere Analysis Analyst Léa Cunat siger:

 -Across the globe we’re seeing local TV groups trying to take on the power of the global streaming services by capitalising on whichever gaps in the market exist. In the case of the Nordics, that means ramping up investment in originated content, either individually or as part of partnerships like Nordic 12 to win audiences’ loyalty in both local and international markets, slutter hun. (vi kan ikke finde rapporten på deres site, så den kommer sikkert først op senere )

Her lige et par promoer. “Kurs i självutplåning/”Course in Self-Annihilation” kunne vi kun finde en hel episode af, mens vi kun kunne finde en omgang rød løber om “Nudes”.

Læs også  Streaming tager til og udvikles lokalt

Vi gætter på at begge serier findes på NRK og SVTV playerne, hvis du leder lidt.