Medieudviklingen 2019 kommer sidst i januar

Nu hvor året er ved at være slut, er DR som altid på vej med lidt dryp, der skal få os alle til at huske at deres medieforskere har forsket i mediet, i hele 2019.

Og nu hvor det betyder at vi i løbet af janaur 2020 kan glæde os over at alverdens streamere kun påvirker DR i nærmest umærkelig grad, kan vi ydemere glæde os over.. 

At “udlandet har lagt mærke til DR-medieforskning forskning i unges musikforbrug”.

Medieforskerne Rasmus Kidde og Peter Niegel fra DR Medieforskning har således netop modtaget en pris for deres “undersøgelse om unge og musik”.

Dog ikke noget vi andre må vide noget (særligt meget ) om.

Altså før i januar, hvor vi alle kan læse det hele i “Medieudviklingen 2019”.

DR på vej med deres årlige Medieudviklingen - vi bringer et kapitel ekslusivt

Som altid bliver der dog sluppet et par dryp, op til “Medieudviklingen xxxx”, så lidt flere kunne tænkes at læse med, når de mange tal bliver sluppet sidst i januar.

Rasmus Kidde og Peter Niegel har nemlig forsket og sluppet rapporten “Unge og Musik – Brug, kuratering og opdagelse”.

Og da de netop har vundet Tony Twyman-prisen for denne, kan vi jo alle glæde os over at DR og deres medieforskere sådan går og modtager priser.

Rasmus Kidde forklarer:

 -Vi har undersøgt de unges musikforbrug, og hvad der er sket med den i forbindelse med, at vi forbruger lyd på en anden måde end for bare få år siden. Der bliver både hørt podcast og streamet flittigt, og i undersøgelsen har vi også set på, hvad det betyder for brugen af for eksempel DR’s radiokanaler, starter han og fortsætter.

Læs også  Netflix prøver pusher metoden

 -Vi har spurgt folk, om det er vigtigt for dem at høre musik – og det er meget vigtigt for både dem over og under 25 år. Vores undersøgelse viser dog samtidig, at de traditionelle medieudbydere er udfordret – ikke mindst af de yngre målgrupper, fortsætter han.

 -Én af de erfaringer, vi har gjort, er, at ny musik for unge er musik, de ikke har hørt før. For dem er det ikke så afgørende, om den er udkommet i går eller for fem år siden, forklarer han videre.

 -Hvor det engang var afgørende, at de unge havde det helt rigtige anlæg eller nogle gode højttalere til at høre dem på, handler det i dag mere om, hvorvidt musikken er tilgængelig, og en radioapp eller streamingtjeneste er brugervenlig, slutter han.

Når vi på et tidspunkt når frem til at “Medieudviklingen 2019” bliver udgivet kan vi derfor ser frem til at den indeholder et helt kapitel om netop “unges musikvalg”.

Dennis Christensen, der er  i et chef for DR Medieforskning, glæder sig naturligvis over at en DR forsker modtager en international pris.

Han siger:

 -I afdelingen har vi stort fokus på formidling og på, at det vi laver, kan bruges og er anvendeligt. Derfor forsøger vi i størst muligt omfang at dele vores resultater – både i rapporten “Medieudviklingen” og på blandt andet konferencer. Derfor er vi naturligvis også stolte over, at andre fandt vores oplæg interessant og ligefrem prisbelønner det, slutter han.

Læs også  Netflix måske med reklamer

Som med det meste TV har vi også her varmet ovnen op, og kogt kagen.

Derfor kan vi – næsten helt eksklusivt – vise dig hele det kommende kapitel om “unges musikvalg” som en slags podcast med billeder på.

Du kan læse mere om ASI her, der faktisk har en spændende twitter stream.

Youth and Music: usage, curation and discovery from asi conferences on Vimeo.