JPEG XS er inde i gamet

Riot Games der står bag et utal af verdens største spil, der spilles af millioner og atter millioner af unge mennesker, har netop remote produceret “League of Legends World Championship Final”.

Ikke at der er noget specielt i dette.

De producerer sikkert et par verdensmesterskaber om måneden, i mindst 4K i 60P, som det fremgår af de par videoer vi har fundet fra arrangementet nederst.

Hvad der derimod er pænt spændende er at de valgte at producere i den “nye motion JPG standard”, XS.

Dermed ser det ud til at det endte med at blive eSport der løber med æren for at være på absolut forkant, og ikke – for eksempel – Formel 1, eller Tennis.

Bag det hele finder du derfor Nevion Virtuoso, der er den award-winning provider af “virtualized media production solutions”, der sørgede for at Riot Games kunne producere “League of Legends” via en software-defineret media node.

Ved at gøre dette, blev Riot Games den første (?) producent der fuldt ud brugte den nye JPEG XS encoding teknik.

Kender du fortsat ikke XS er det “afløseren” for JPEG 2000.

JPEG XS er på vej til at afløse JPEG2000 pakker bedre og hurtigere

I den forbindelse er det på sin plads at kigge på hvor vildt eSport er blevet nu.

2018 World Championship Final i League of Legends havde 99.6 millioner unikke seere, hvilket altså er på selve livesignalet.

Læs også  OB vogn på charmeoffensiv

2019 World Championship Final, skulle derfor geares til at kunne håndtere 100 millioner samtidige seere.

Og da det hele ydermere kompliceres af at der både produceres et engelsk show og et (?) multi-sprogs-feed, har du gættet det.

Det var en sygt kompleks produktion.

Bare rolig.

Det bliver meget værre.

Festen var igen i år i Paris.

Som så blev produceret i Berlin, der blot er 1000 kilometer væk.

Desværre (?) skulle feedet forbi Los Angeles, hvor det såkaldte World Feed blev produceret.

Det er så  9000 kilometer væk.

Og selv om at vi skrev at  JPEG XS er afløseren til JPEG 2000, så valgte Nevion Virtuosos netop JPEG 2000 til transport fra Paris til Berlin.

Som vi forstår det, supplerede de så op med en omgang JPEG XS encoding, som de i princippet kunne “nøjes med”.

Igen.

Det handler om sikkerhed, hvorfor de arbejdede i JPEG 2000 (leveret af samme enhed), for sikkerhedens skyld.

Detaljen er bare at JPEG XS pakker uendeligt meget bedre – helt op til 10:1 i en såkaldt “sub-millisecond latency”, hvilket må siges at være realtid.

Som vi forstår det, blev JPEG XS signalet brugt seperat transporteret i en SMPTE ST 2110-22 standard, som de unge kunne se (før) JPEG 2000 signalet, med det forhold at dette signal var mere “usikkert”.

Læs også  Remote redigering

Scott Adametz, Riot Games Esports Technology Group Head siger:

 -JPEG XS is a big step forward for at-home production. It delivers pristine visually lossless output with ultra-low latency, making it comparable to uncompressed video but with a fraction of the bandwidth consumption. This is very important for a massive, high-profile global production such as the League of Legends World Championship Final, where quality and immediacy are key to the viewers’ experience, slutter han og bliver suppleret af Michael Caal, Riot Games Technical Broadcast Manager.

Han siger: 

 -The video signal looked quite amazing considering it was being sent from our studio in Santa Monica, to the venue in Europe and back through another return XS receive path into the studio. Very crisp, slutter han.

Hans Hasselbach, Chief Commercial Officer, Nevion, er også glad.

Han siger:

 -Riot Games are taking live content production to new levels in every respect. We are proud to have provided the JPEG XS platform that has enabled Riot Games to be the first to use the technology in an intercontinental remote production, slutter han.

Læs mere om Nevion her

Her et par videoer fra arrangementet.