TV2 Røde Kors og de socialt udsatte

Når du over de næste par dage ser “Go’ morgen Danmark” og der oplever Steen Langeberg og Puk Elgaard, på den sædvanlige slappe line, bliver deres pligter suppleret op med  “fokus på socialt udsatte børnefamilier”, som vi gætter på at Røde Kors trækker fra i skat som markedsføring.

“Go’ morgen Danmark” er nemlig på vej med en masse fokus på “mange socialt udsatte børnefamilier i Danmark”, der har brug “julehjælp”.

Noget som Røde Kors er på vej med til op imod 12.000 børnefamilier, der har brug for bedre “trivsel, handlekraft og social mobilitet”.

Røde Kors og TV2 har i den forbindelse en del planer om at “vise, at vi alle sammen kan gøre noget for at få flere med i fællesskabet – ved at støtte socialt udsatte børn i deres hverdag, skoleliv og fritidsliv og ved at hjælpe dem med at fejre de højtider, som andre tager for givet”.

Det nye samarbejde med Røde Kors hedder “Alle vores børn” der allerede har”været synligt i “Go’ morgen Danmark” og “Go’ aften Live” flere gange i år”.

Nu skal vi op i næste gear, her i december, hvor det handler om at samle ind til julehjælp. 

Røde Kors er nemlig på vej med en kampagne, “der skal sikre julehjælp til så mange som muligt og vise nødvendigheden og betydningen af julehjælp til socialt udsatte børnefamilier”.

Læs også  Upopulært TV2 salg spøger fortsat

Ziga Friberg, der er leder af familiesektionen hos Røde Kors forklarer:

 -Danmark er et velfærdssamfund, hvor mange børn har et godt børneliv, men alligevel lever mindst ti procent af alle børn i Danmark i en socialt udsat position. I 2017 levede 64.500 børn under fattigdomsgrænsen – et tal, der steg med 12.000 børn på bare et enkelt år. Disse børn står ofte uden for fællesskabet og må undvære meget af det, som andre børn i Danmark tager for givet. En julegave, en børnefødselsdag, muligheden for at gå til fritidsaktiviteter sammen med vennerne eller en god ferie. Børnene føler sig ofte anderledes og udenfor, og en opvækst i en socialt udsat position kan have konsekvenser langt ind i voksenlivet, slutter hun og bliver suppleret af Henriette Ladegaard-Pedersen, TV2-redaktør på “Go’ morgen Danmark” og “Go’ aften Live”.

Hun siger:

 -Efterspørgslen efter julehjælp har været stigende over de seneste år, og samtidig fortæller de familier, som har modtaget hjælp, at julehjælpen har været afgørende for, at deres børn har fået en god jul. Men det vigtigste er, at de på denne måde er kommet i kontakt med en organisation, der efterfølgende tilbyder støtte og fællesskaber, der rækker langt ud over julehjælpen. Vi er overbevist om, at vores seere er klar til at hjælpe socialt udsatte børnefamilier i denne tid på året, hvor vi alle ser frem til en hyggelig jul med den nærmeste familie, slutter redaktøren.

Læs også  Seertallene har det fint

Aftalen med TV2 ser ud til at inkludere en række “journalistiske indslag om børnefamilier i en socialt udsat position og om behovet for julehjælp”, der vil blive sendt som en del af program fladen i TV2s magasinprogrammer “Go’ morgen Danmark” og “Go’ aften Live”.

TV2 vil ydermere være en del af den indsamlingsaktivitet, der sørger for at “Røde Kors har mulighed for at hjælpe op imod 12.000 udsatte børnefamilier til en god jul”.

Enkelte kan måske huske “Alle vores børn” tiltaget tilbage i august.

Her var fokus “skolestart og fritidsaktiviteter”.

Tidligere på året handlede det om “frivillighed og om, hvilken forskel den frivillige indsats kan gøre for børn i en udsat position”.

Her i december slutter kampagnen så ellers med indsamligen og lidt til.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.