Streaming udvikler nye seertyper

Vi har vel efterhånden alle sammen hørt hvordan det gik med “Doggystyle 2”, der i november akkumuleret havde 239.000 seere.

Af dem var der bare 12.000 flow TV seere.

Altså et skvat under 20 procent kiggede med i realtid, mens de andre 81 procent valgte at se serien, når, hvor og på hvad der passede dem.

En udvikling, der faktisk ses med stadig flere DR formater, der enten er “unge”, eller “udfordrende” som “Temalørdag: Danskernes sexliv”.

Her kiggede 156.000 seere med på DRTV, mens 79.000 valgte at se med som FlowTV.

DR oplever allerede de nye vaner med blandt andet Doggystyle 2 der blot har 20 procent lineære seere

I dette tilfælde er det svært at mene at et DR2 format, er “så ungt” at det bare er sådan de unge ser TV idag.

Et bud kunne være at den yngre del af befolkningen, de 235.000 der så en tema lørdag totalt, ikke har tid til at se formatet lørdag og derfor først kigger med når de har tid.

Et andet bud kunne være det fænomen de oplever i USA i øjeblikket, i følge Variety.

Sidste nyt er nemlig at HBOs nyeste serie, “Watchmen” – stort set – heller ingen lineære seere har.

Bevares, der er nu 779.000 der ser denne serie når der er premiere på en ny episode.

Det er bare ikke længere sådan “vi” ser TV.

Læs også  Nent sagde at de vil videre

Igen, der er en hård kerne der ser TV, som de har gjort altid.

Og jo, de er stadig “flest”.

Alle andre har fået nyet vaner.

Tilbage til “Watchmen”, så har går det derfor stærkt herfra.

De 779.000 seere vokser hurtigt til 1,2 millioner seere, med de såkalde “samme dag” seere.

Tælles de mange andre platforme med, som HBO også sender serien på, herunder deres streamtjeneste i USA, vokser antallet af seere pludselig til 7,1 millioner hvilket Variety vurderer som en konsekvens af hvad de kalder for “word of mouth” seere, der kigger med, fordi de “hører” at serien er fed.

Enten fra medier som dette (der såmænd også mener at serien her er heldig), fra venner og andre, der får kunderne til at strømme til HBOs forskellige tjenester.

Serien, der er speciel, bedst understreget af at den foregår i en (måske ud af mange ) parallelle verdener, hvor politiet bærer masker i angst for repressalier samtidig med at “seriens forfatter” (måske) er strandet i en helt anden – ligeså parallel – verden.

Måske er det netop derfor at denne “filmatiserede tegneserie” hitter så heftigt.

Serien er nemlig den største succes for HBO siden “Big Little Lies”.

Forventningen er i den forbindelse at HBO Max, der kommer til maj 2020 i USA – let – kunne gå hen og hitte lige så meget, hvis det altså er tilfældet at “word of mouth” er det nye sort i serieland, hvor alle som bekendt leder efter den næste af slagsen.

Læs også  Ingen gider se reklamerne

Som vi forstår det vil WarnerMedia, der ejer HBO tillade HBO Max at være lidt mere voldsom (tænk “Banshee” ), mens HBO, fortsætter på dydens smalle sti.

Vi har ingen tal i forhold til hvordan det går for HBO Nordic i vores ende af verden.

Sikkert ser det ud til at være at størrelsen har det godt nok til at de er blevet på et marked hvor der er mange andre streamere.

I forhold til rigtige hits er der – forresten – ingen der slår The Mandalorian, der er den mest sete SVoD serie i verden for tiden.

Disney+ oplyser ikke deres “seertal”, men størrelsen Parrot Analytics, der ikke måler på tal, men på “demand” kan konstatere at “The Mandalorian” bliver “efterspurgt” 31.9 gange mere end andre titler i verden.

Til sammenligning søger folk 15.0 gange gennemsnittet efter “The Crown”, mens Game of Thrones peakede på 28.3 gange.

Der er med andre ingen seertal til “The Mandalorian”.

Men gad vide om ikke at alle Disney+ har set serien, suppleret af at millioner nu henter serien ulovligt, i følge diverse medier der holder øje med pirat tjensterne.

Tilbage hos HBO venter vi så bare på at “Watchmen” bliver forlænget.

Det er den nemlig ikke blevet endnu.

Her lige en promo for den her i landet relativt ukendte Watchmen.

Læs også  DR Drama vil være vedkommende og relevant