Telcoerne er de største streamere

Man kunne let forledes til at tro at de største streamere er størrelser som Netflix og Viaplay.

Det er ikke tilfældet.

De store streamere hedder derimod YouSee, Stofa og Boxer. 

De sidder nemlig på 15 procent af landets husstande der køber “streamingabonnementer via en operatør”.

Det lyder måske ikke af meget, men nu hvor der er millioner af husstande der streamer via deres operatør, er dette marked vokset med næsten 70 procent det sidste års tid.

SVoD, er dermed fortsat et heftigt voksende marked, der i følge Mediavision – alene målt på operatør abonnenter – er på op imod 1,2 millioner husstande, der køber adgang til streaming via TV distributørerne.

Det er ydermere også bredbånds- og TV-distributørerne der trækker udviklingen i markedet i forhold til vækst.

SVoD er med andre ord kommet for at blive, bedst understreget af af markedet nu også vokser med egentlig D2C løsninger som Apple TV+ og senere Disney +.

Hele stream markedet er i den forbindelse vokset med vilde 70 procent siden 2018, hvorfor det er oplagt at størrelser som TV2 har endog meget stor fokus på dette marked.

Noget der jo også kan ses på den måde Viaplay satser på dette marked med en stadig voksende indholdsproduktion via moderselskabet.

Læs også  7 ud af ti amerikanere viser vejen

Den kraftige udvikling på stream markedet understreges bedst af de mange tjenester som Telcoerne/operatørerne tilbyder.

YouSee tilbyder som eksempel hele 12 forskellige streamingtjenester/pakker, idag, hvilket er dobbelt så mange som for et år siden.

Marie Nilsson, VD hos Mediavision siger:

 -Vi har i et stykke tid observeret, at mange operatører i Norden i stadig stigende grad vælger at tilbyde streaming og traditionelt TV i ét bundt, til tider også sammen med bredbånd. I Danmark kan vi nu se tydelige resultater fra dette, starter hun og fortsætter.

 -Operatørernes strategi er en måde at opfylde forbrugernes stigende behov for at bruge online abonnementtjenester. Dette er formodentligt nødvendigt, men det indebærer også endnu mere konkurrence om forbrugerne, slutter hun.

Tallene fra Mediavision baserer sig på omkring 6700 svar, i et survey der bliver foretaget hvert 6. måned.