Det nye sort er – short form

Hvis de internationale tendenser er på vej her mod landet, er det jo altid godt at være forberedt.

Hermed en mulighed for at være opdateret.

Sidste nyt er nemligt at fremtidens fortælleform, der “fungerer” på de mange sociale platforme, er de såkaldte “Short-form”, historier, der kan ‘”streames” på platforme som Snapchat, Facebook Watch eller Quibi.

Og nu hvor Ampere Analysis er nået frem til at netop dette “marked” er opå vej til at boome, er det vist på sin plads at tage denne udviklingen med ind i produktionen, og – for eksempel – forberede sig på et 2020 hvor der skal fortælles nogle små historier, der – åbenbart – fungerer på Snapchat, Facebook Watch og andre steder.

Denne form for “short-form content”, der – bevares – inkluderer et pr millioner “katte videoer” sidder allerede på – op imod – 9 procent af VoD markedet.

Historien bag disse “korte historier” er at “Comedy”, altså små “sjove historier” fungerede og fik folk til at kigge med.

Nu er trenden så ellers blevet voksen og har udviklet sig til at være langt mere fokuseret mod “factual content”, der kan være alt fra maleren der taler om hans arbejde, til egentlige produktioner, der fungerer som serier, og som lever inde for “Reality, Entertainment eller Documentary” området.

Læs også  HBO Max til Canada via Bell Media - Sky klarer UK

Og nu hvor broadcastere som Channel 4 og BBC i England er hoppet på den vogn, kan der vel ingen tvivl herske om at denne “trend” er på vej hertil.

Spørgsmålet er lidt om det – reelt – er det som TV2 Echo tilbyder, eller om det er en helt 3. trend.

Ikke til at vide her sidst på året.

Sikkert er det dog at netop TV2 echo producerer en masse korte historier, der blandt andet kan opleves på YT, FB og andre steder.

Netop den trend Ampere Analysis ser ud til at mene er det nye sort i 2020.


Ikke overraskende er Facebook stedet hvor de fleste prøver deres “short-form” koncepter af.

Fokus er – oftest – “News & Current Affairs”, understreget af at en af de største på Facebook (Watch ) i disse dage er Fox News Update.

Indhold fra denne leverandør bruges meget i USA, mens Viu i Hong Kong nu er en ligeså stor “distributør” af “short-form originals” som Facebook.

Dette ganske enkelt fordi netop “short-form” nu er den mest populære fortælleform i Asien.

Selv Netflix er som bekendt på vej med Reality og Entertainment, der sagtens kunne tænkes markedsført på de sociale tjenester – i “kort form” så kunderne ved hvor de skal hen for at få lov til at se resten.

Læs også  De unges vaner

Det er lidt uklart hvem det er der har scripted en komedie om Cerebral parese, der på dansk er “en spastisk lammelse”.

Igen.

TV2 har netop sendt en serie om Kemo terapi, der – måske – kan sammenlignes “som koncept”, med den udvikling Ampere Analysis synes at have opdaget.

Amperes såkaldte Commissioning tracker, vurderer videre at størrelser som Quibi og Snapchat har fået en masse fart på, da disse to platforme allerede i dette efterår oplever at en masse “kort indhold” bliver placeret på disse platforme.

Udviklingen er det til trods – fortsat – stærkest i Asien, hvor alt fra tegnet indhold til Anime passer perfekt med dette “format”.

Channel 4 skulle efter sigende have planer om at producere indhold og placere dette på de sociale tjener for – omkring – 1 million pund i 2020.

Serier som “Comedy Blaps”, som vi har fundet et eksempel på, nederst, ligner en udvikling, vi – lidt – har oplevet her i landet med “web serier”, der – måske (?) aldrig rigtigt kom igang, med mindre man medtager formater (?) som det indhold YouSee producerer til deres Xee kanal.

BBC er ligeledes på vej med et eller flere tiltag, der også kunne kaldes for “short-form Comedy”.

Her er der – ganske interessant – tale om et par formater (“Sorry” og “Lazy Susan” ) der kun bliver distribueret på iPlayer, og vel sagtens markedsført på de sociale medier.

Læs også  Apple på vej med ny skærm koncept

Olivia Deane, Analyst at Ampere Analysis, siger:

 -Short-form content is growing strongly, and we expect to see it boom – both in English speaking markets and Asia where it’s well-established. Attractive to large and small players alike, short-form offers the opportunity to experiment with high production values at a smaller scale. SVoD newcomer Quibi, only producing short-form content, is already the largest commissioner of bite-size television. Quibi, along with other smaller niche platforms, has an exciting opportunity to chase the existing audiences of streaming giants like Netflix and Amazon. This is a market the mainstream broadcasters don’t want to miss out on, and both Channel 4 and the BBC are making forays into the world of short-form shows, slutter hun.

Her klip fra TV2 Echo, TV2 Play og endelig et eksempel på “Comedy Blaps”.