Netflix prøver med Watch Now oplevelse

Hvis du troede at størrelser som Netflix er parate til at “nøjes med” de seere, der – bare – supplerer deres TV vaner med lidt streaming, tager du helt fejl.

Netflix er som bekendt for længst begyndt at eksperimentere med indhold der minder gevaldigt meget om det du kan finde på TV.

Og nu viser det sig at de også synes at deres kunder skal have adgang til hvad de kalder for “Watch Now”, der er en slags Netflix TV, der starter når du vælger at trykke på “Netflix knappen”.

Et tiltag, der – i princippet – gør hele Netflix til en slags TV kanal, hvor der starter en serie – eller en film – op, når du klikker dig hen på netop “Netflix kanalen”.

Streameren har med andre ord planer om at give deres kunder en “mere TV agtig” oplevelse af Netflix.

Netflix på vej med mere TV orienterede oplevelser - kunderne vil bare gerne se et eller andet

Indtil videre er der blot tale om en  række globalle test, hvor kunderne slipper for at se titler og en masse andet, da (?) starter op med det samme.

Indtil videre er det nemlig lettere uklart hvad det er den enkelte kunde bliver præsenteret for.

Igen.

Gad vide om det ikke er det indhold den enkelte bruger plejer at foretrække, hvorfor “Watch Now”, sagtens kunne tænkes at fungere for mange.

Læs også  S10 af The Walking Dead - overalt

Der kommer ydermere (eller som en del af oplevelsen) en ny knap, der blot fortsætter med den næste episode af den serie den enkelte kunde var igang med, helt uden at kunden skal gøre andet end at vælge “Netflix kanalen”.

Det hele bliver så ellers klaret med de sædvanlige Netflix’s algoritmer, der jo ved mere om den enkelte kunde, end kunden gør selv.

Passer det alligevel ikke, til det humør den enkelte er i, er der også en “Play Something Else”, der vælger noget andet.

Det hele er – indtil videre – en test, der omvendt ligner et af de tiltag der bliver, da mange sikkert er ærgerlige over at de skal bruge flere sekunder på at finde på noget at se.

Netflix, er allerede kendte for at eksperimentere med deres kunder, der på den måde kan tilbydes bedre oplevelser.

Det er bare ikke specielt ofte at testen går hele verden rundt, før den bliver implementeret.

Det kunne sagtens betyde at disse nye features er i deres sene stadier, og blot testes “endeligt”, for at sikre at alt fungerer som det skal.

Watch Now skulle efter sigende stå foran en to måneders test, hvor TV og connected devices, samt Roku og Fire TV enheder, bliver brugt som platform.

Læs også  DR flytter rundt på ansigterne

Om det så betyder at der findes danske kunder, der er så heldige at få lov til at teste med, er uklart.

Sikkert ser det dog ud til at være at Netflix har fået endnu en ide, der – i princippet – er på vej til at gøre Netflix oplevelsen lidt mindre “besværlig”, hvilket åbenbart er noget kunderne efterspørger.

Forbrugerne kunne potentielt ende med at deres streamtjeneste også lige placerer et par reklamer eller 10, der hvor forbrugeren starter.

Tjenester som Pluto og Xumo er allerede igang med lignende tiltag, hvor de viser målrettede reklamer op, når deres tjenester – der i princippet er “on-demand TV kanaler” – starter op.

Det er – indtil videre – ukendt om Netflix har lignende tanker.

Sikkert er det dog at de forsøger at få deres tjeneste til at “minde mere om” en TV kanal, der – appelerer mere – til netop TV seere., der – som bekendt – er vant til lineære oplevelser.