Skudt med hvad
Danmark og danske spillefilm er og bliver et “uland”, forstået på den måde at der ikke findes særligt mange Panavision Primes serier i vores ende af verden.
Vi er i stedet et Arri/Zeiss land, da der er bunker af primes fra denne producent heromkring.
Heldigvis har der sneget sig en masse andet ind her i landet, ganske som vi – nu også – ved at det er tilfældet i USA.
Hollywood er og bliver dog fortsat et Panavision “land”.
Noget denne “Pre-Oscar Camera Chart”, ser ud til at vise.

Listen, viser godt nok at der bliver brugt meget Panavision.
Dog med det forbehold at der bliver brugt meget “forskelligt” Panavision, konkret i form af serier fra forskellige epoker i amerikansk film.
Når det er på plads, er det pænt oplagt at Zeiss – også i La La land – er en stor spiller.
Som folkene bag listen/40 films brug af hvilket glas, skriver det, fører Panavision fortsat med Arri/Zeiss som en tæt nummer 2, mens Cooke styrer 3. pladsen.
Og nu hvor Angenieux er populære her i landet, er det vel på sin plads at pointere at dette mærke er det 4. mest brugte i denne “Pre-Oscar” liste.

Her listen over den såkaldte “glas diversitet”
1 “1917 ” – DP: Roger Deakins – Signature Primes
2 “Ad Astra “- DP: Hoyte van Hoytema- Arri Master Prime
3 “The Aeronauts ” – DP: George Steel – Panavision G class Anamorphic, Panavision Primo 70
4 “Atlantics “- DP: Claire Mathon – Angenieux Optimo
5 “Avengers: Endgame “- DP: Trent Opaloch- Panavision Sphero 65, Ultra Panatar
6 “A Beautiful Day In the Neighborhood“- DP: Jody Lee Lipes- Angenieux Optimo, Arri Master Prime
7 “Bombshell ” – DP: Barry Ackroyd- Angenieux Optimo Zooms, Cooke S4i
8 “Booksmart “- DP: Jason McCormick- Panavision T-Series Anamorphic
9 “Cats “- DP: Christopher Ross- Arri Prime DNA, Signature Prime
10 “Clemency “- DP: Eric Branco- Cooke Anamorphic
11 “Dark Waters“- DP: Ed Lachman- Cooke Speed Pancho, Cooke S4
12 “Dolemite Is My Name“- DP: Eric Steelberg- Panavision Primo Artiste, Panavision H Series, Panavision Primo Zooms
13 “The Farewell“- DP: Anna Franquesa Solano, Arri Master Primes
14 “Ford v Ferrari“- DP: Phedon Papamichael- Panavision Anamorphic C-Series and T-Series
15 “Harriet“- DP: John Toll- Panavision Sphero Primes, Panavision Super Speed Primes
16 “A Hidden Life“- DP: Jörg Widmer, Arri Master Primes
17 “The Invisible Life of Euridice Gusmao ” AKA “Invisible Life “- DP: Hélène Louvart- Lomo Anamorphic
18 “The Irishman “- DP: Rodrigo Prieto- Cooke Panchro/i Classics
19 “Jojo Rabbit “- DP: Mihai Malaimare Jr.- Hawk V-Lite 1.3x anamorphic, Vantage One T1 spherical
20 “Joker “- DP: Lawrence Sher, Arri DNA
21 “Just Mercy “- DP: Brett Pawlak- Panavision Artistes, Panavision H-Series
22 “The King “- DP: Adam Arkapaw- Panavision Ultra 70
23 “Knives Out “- DP: Steve Yedlin- Arri Master Primes, Panavision Primo Zooms
24 “The Last Black Man in San Francisco “- DP: Adam Newport-Berra, Arri Master Primes
25 “The Lighthouse “- DP: Jarin Blaschke, Bausch and Lomb Original Baltars
26 “Marriage Story “- DP: Robbie Ryan, Panavision Primo Prime
27 “Midsommar “- DP: Pawel Pogorzelski, Primo Artiste
28 “Motherless Brooklyn “- DP: Dick Pope- Cooke Panchro
29 “Once Upon a Time in Hollywood “- DP: Robert Richardson- Panavision Anamorphic – E, C, T series
30 “Pain and Glory “- DP: José Luis Alcaine- Cooke S4
31 “Parasite “- DP: Kyung-Pyo Hong- Prime DNA
32 “Portrait of a Lady on Fire “- DP: Claire Mathon- Leica Thalia
33 “Queen & Slim “- DP: Tat Radcliffe- Panavision G series
34 “The Report “- DP: Eigil Bryld- Master Primes
35 “Richard Jewell “- DP: Yves Bélanger- Primo Anamorphic C and T Series
36 “Rocketman “- DP: George Richmond- Panavision G Series Anamorphic Primes, Panavision E Series Anamorphic Primes, AWZ and ATZ Anamorphic Zooms
37 “Seberg “- DP: Rachel Morrison- Panavision C Series Anamorphic
38 “The Two Popes “- DP: César Charlone- Angenieux super 35 mm zooms
39 “Uncut Gems “- DP: Darius Khondji- Panavision C series
40 “Waves “- DP: Drew Daniels- Panavision USZ primes, Panavision Ultra Speed primes, Panavision Primo primes, Panavision 24-275 Primo zoom
Som det fremgår dominerer Panavision.
Specielt deres C og G anamorfiske serier.
Og så har – ekstremt mærkelige og næsten glemte – serier fundet vej frem til det store lærred som i tilfældet med Avengers: Endgame, der er optaget med et sæt Ultra Panatar, der er så heldige at vi lige måtte finde en video om emnet.
Ellers er USA som herhjemme på vej mod Arri Master Primes der ser ud til at være det som “de fleste”foretrækker, hvis det er muligt at få fingre i et sæt til en produktion.
Produktioner som “Ad Astra”, “A Beautiful Day In the Neighborhood”, “The Farewell”, “A Hidden Life”, “Knives Out”, “The Last Black Man in San Francisco” og endelig ” “The Report” er alle skudt med dette glas, der – ser ud til – at kunne bruges til alle typer af film.
Her lige en video hvor de lovpriser Ultra Panatarerne, der såmænd også blev brugt på “The Hateful Eight” i Panavision APO versionen, der er en Panaflex System 65 Studio optik-serie.