D(R) går ufatteligt godt

DRs formand for bestyrelsen, Marianne Bedsted, der i dagligdagen styrer Salling på Strøget i Aarhus, samt Starbucks og Carl’s Jr. synes at det går ufatteligt godt for DR.

Hendes oplevelse af DR, er at koncernen er fuld af “mod og højt engagement”, hvorfor hun mener at “DR står stærkere efter et 2019, hvor en ny strategi blev lanceret”.

Hun forklarer

 -Vi har fået en ny strategi, der bygger ovenpå spare- og udviklingsplanen. Den kigger fremad og sætter retning. Det har gjort os stærkere, det vi har været igennem, og jeg oplever ikke ynk, selvom det er hårdt, starter hun og fortsætter.

 -Det har været et virkeligt spændende og lærerigt år. Alle DR’s dygtige medarbejdere har holdt fokus på at lave godt kvalitetsindhold – det er imponerende. Jeg mener, vi står stærkere nu, selvom det er hårdt, forklarer hun videre.

 -Det ville nok være underligt, hvis jeg mente noget andet, fortsætter hun:

 -Der har været rigtig gode drøftelser i bestyrelsen, og jeg synes, strategien blev meget klar på tre væsentlige punkter: Den er ambitiøs, har klare mål og er borger-fokuseret. Man kan se i strategien, hvordan vi vil udvikle DR og sikre, at vi er noget for alle danskere. Jeg har en god fornemmelse af den, slutter hun.

Læs også  Det norske TV marked ændrer sig

I forhold til reaktioner uden for DR, for eksempel blandt politikere og branchefolk, vurderer hun også at DRs spareplaner er blevet modtaget positivt.

 -Formålet med strategien har været at finde ind til kernen af DR snarere end at finde på nye retninger. Og så mener jeg ikke, at retning og hvad vi bliver målt på, har været så klar og tydelig, som det er i strategien – herunder de tre public service-ambitioner. Når noget fungerer godt – og det gør DR – så handler det om at tune det til at blive endnu bedre. Det er vigtigere end bare at finde på noget nyt, slutter hun.

I forhold til fremtiden, tænker DR allerede frem til efter 2025.

Marianne Bedsted forklarer:

 -Vi kommer ikke til at stå i 2025, uden at målene er indfriet, fortsætter hun.

 -I min verden er eksekvering den store og vigtigste del af strategien. Nu skal vi have arbejdshandskerne på, og vi kommer i bestyrelsen til at følge det tæt. Vi følger op på mål, indsatser og retningen. Strategien er et levende værktøj, hvor vi hele tiden ser på, hvor vi er. Går det ikke i den rigtige retning, må vi justere, slutter hun.

DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn taler ofte om, mod, forklarer en enig Marianne Bedsted videre:

Læs også  Det der med det digitale liv

 -Jeg ser det flere steder. (mod, red. )

 -Programmæssigt ser jeg det for eksempel i “Doggystyle” og “Fred til lands”. Med strategien er vi modige. Vi har klare og ambitiøse mål – for eksempel med værdi over volumen, som er en ny retning, hvor lytter- og seertal ikke er det afgørende, men den værdi, DR’s indhold skaber. Jeg ser det i fase 1-besparelserne, hvor der er truffet nogle hårde prioriteringer. Jeg ser mod mange steder i organisationen, slutter hun og løfter dermed sløret for at der skal spares meget mere i DR over de næste par år. 

Det er så det som DR kalder for fase 2-besparelserne.

Marianne Bedsted fortsætter:

-Vi kom med eksempler på, hvad fase 2-besparelserne vil betyde, og det er meget offensivt. Vi har drøftet meget i bestyrelsen, om vi skulle gøre det, for der er fordele og ulemper ved det. Men vi har syntes, at det skulle være tydeligt for politikerne, hvad konsekvenserne er. Det er svært for politikerne, hvis de ikke ved, hvad fase 2 indebærer. Derfor var det nødvendigt, for ellers risikerer vi, at de bagefter peger fingre ad os og siger, at vi ikke var tydelige nok. Så jeg synes, vi har gjort vores forarbejde godt ved at være konkrete, slutter hun.

Læs også  TV2 lidt mere for annoncørerne

DR skal – konkret – spare 773 millioner kroner, under det eksisterende medieforlig.

De første 420 millioner kroner er sparet ud af budgettet.

Nu skal der så spares 255 millioner mere, så det samlede årsbudget kommer ned på 20 procent mindre.

DRs fase 2 er et oplæg til politikerne om at de sidste 255 millioner kroner ikke skal spares væk i det årlige budget.

Maria Rørbye Rønn sagde i den forbindelse, blandt andet:

 -Da vi sad og arbejdede på vores strategi, konstaterede en ny regering og støttepartierne bag den, at flertallet bag den tidligere medieaftale er bortfaldet, og at man ønsker at forhandle en ny medieaftale. Og derfor synes vi, at det er vigtigt at være tydelige om, at vores hovedønske til nye medieforhandlinger er, at vi ikke skal gennemføre en fase 2-besparelse på yderligere 255 millioner kroner.