Dagens ord er DTC

I takt med at verden bliver stadig mere global, tyder en del på at alverdens streamere følger med.

Og nu hvor de har en plan, er det på sin plads at lokale aktørerer opruster, endog heftigt.

2020 er nemlig allerede udråbt til “The year sports will go direct-to-consumer”.

Altså DTC.

Hvad er så DTC, i denne sammenhæng

Det kunne – for eksempel – være det næste FIFA World Cup, der – bevares – helt sikkert kan opleves hos en eller flere lokale broadcastere, der har købt retten til at vise det som de mener er mest relevant for deres kunder/seere.

Men hvad nu, hvis de kunder der enten er specielt interesserede i det næste FIFA World Cup, enten har lyst til selv at vælge hvad de vil se, eller – bare – ikke lige passer med den profil, den lokale broadcaster har regnet sig frem til, passer til flest.

Udviklingen der formodes at følge den heftige “OTT” ( over-the-top ) udvikling, hvor det – snart  – er muligt at se TV på dit køleskab, mens du lige er væk fra din telefon, fordi du har købt et køleskab, der selv handler mælk.

Tilbage i virkeligheden er NBA allerede begyndt at sælge deres “League Pass” i USA, mens F1 TV Pro og NFL, begge er på vej med tilsvarende tiltag.

Læs også  Piger og medievanerne

Dermed vil den enkelte kunde/fan, i løbet af 2020 kunne vælge mellem at købe en lokal TV pakke med en masse indhold de – måske – ikke finder relevant, eller købe adgang til netop det de vil se, direkte hos F1, NBA eller NFL.

Det eneste der ser ud til at mangle er at de enkelte udbydere begynder at sælge deres varer i hele verden, som DTC produkter.

I den forbindelse findes der allerede ( supplerende ) tjenester, som FloSports, der udelukkende har fokus på nieche sportsgrene som “bowls” (udendørs bowling på græs ) eller “cycling” ( ikke “touren” eller andet mainstream ), der er parate til at distribuere DTC globalt.

Analyse firmaet Imagen, vurderer ydermere at op imod halvdelen af alle såkaldte “sports industry executives” (46 procent ) er på vej med mere eller mindre globale tiltag, der – for eksempel – kunne være direkte adgang til alt Formel 1, som SVoD, eller andre sportsgrene, til priser der er “konkurrence dygtige”.

Fremtidige “DTC platforme”, kunne let – allerede her i 2020 – tænkes at komme i form af apps til TV apparater, online tjenester og andet, der gør det simpelt og enkelt for den enkelte forbruger at købe personlig adgang til sport, uden “fordyrende” og lokale distributører.

Imagen vurderer videre at op imod 33 procent af alle sportfans, streamer sport på deres telefoner eller tablets.

Læs også  Verden ser mere TV og TVoD

Fordele for udbydere af DTC

Skulle man være i tvivl om fordelene ved DTC, for udbydere af sports indhold, skal vi ikke længere væk end til Ekstra Bladet, der i et stykke tid nu har sendt både 2. division og en masse boksning, der udelukkende bliver sendt på netop Ekstra Bladets sider.

Her kan fans købe sig adgang til netop den eller de sportsgrene de ønsker det, for et mindre beløb.

Igen.

Kvaliteten af indholdet er måske ikke på “broadcast niveau”.

Det kan der dog ingen tvivl herske om at F1, NBA eller NFL vil være, når de bliver udbudt som DTC produkter.

I forhold til forbrugerne, er det vel oplagt at direkte adgang, til en mindre beløb – potentielt – er mere relevant, end først at skulle betale for adgang til 40 andre TV kanaler, før der er adgang til netop det sport den enkelte ønsker at opleve.

Her i landet, kan der ingen tvivl herske om at TV2s nye sports kanal dæmmer op for en udvikling hvor forbrugerne selv går ud og finder det indhold de leder efter.

Igen.

Forbrugerne er stadig mindre loyale og stadig mindre “lineære” i deres tilgang til indhold, hvilket netop er årsagen til at Imagen forventer at 2020 for alvor bliver året hvor forbrugerne får DTC adgang til indhold, de ellers kan købe så en del af deres TV pakke.

Læs også  Live-TV har det ikke helt godt

Som eksempel er Netflix, Apple og – snart – Disney+ oplagte eksempler, på at andre indholdsleverandørere – for længst – har besluttet sig for at holde ( indholds ) forretningen helt ind til kroppen.

Teknik

Rent teknisk – specielt i forhold til premium indhold – er der ydermere fordele som at den enkelte kunde kan få adgang til 5-10 samtidige feeds. Og på den måde – som eksempel – se 10 onboard kameraer i 10 biler, ( motorsport ) eller samtidig opleve 10 placeringer i spurten i alt fra cykling til løb.

Forventningen er i den forbindelse at sports formidlere som F1, NBA og NFL, “går sammen” og “bundler” deres produkter, så dem der vil have F1 og NFL kan købe denne pakke direkte, hos begge udbydere, og opnå en rabat, ved at købe mere.

Disney+ i USA er allerede begyndt at tilbyde deres indhold sammen med sport og “drama til voksne”, ( ESPN+ og Hulu ).

Det er svært ikke at forestille sig at 2020 bliver fuld af sådanne tiltag, der – endnu en gang – potentielt kommer til at gå ud over det lokale marked.

Der omvendt allerede er i gear, både i forhold til udviklingen med YouSee/Discovery, samt TV2s nye sports kanal, samt Ekstrabladets sats med sports TV.