Discovery lover et forår tættere på virkeligheden

Nu er der sikkert en del af de op imod 1,2 millioner husstande der ikke længere kan se Discoverys kanaler, der er pænt ligegyldige overfor den virkelighed de ikke længere kan se, nu hvor deres TV distributør er blevet uvenner med dem der sender en masse “virkelighed”, dette forår.

Suppleret med at en del af december og nu her snart en uge inde i januar ikke at kunne se særligt meget andet, da alt fra TV kanaler til streamtjenester ganske enkelt ikke fungerer hos giganten YouSee.

Ikke overraskende har et utal af eksperter vurderet at uvenskabet mellem YouSee og Discovery, samt julens/årsskiftes heftige problemer med at få deres produkter til overhovedet at fungere, sagtens kunne tænkes at være med til at tænde det bål der – både – hedder kundeflugt fra samt det – i princippet mere alvorlige problem “cable cutting”.

Virkeligheden har det jo med at være lineær i dit TV.

Og nu hvor forbrugerne ændrer vaner, samtidig med at 1,2 millioner husstande – grundliggende – har fået at vide at de ikke bestemmer den mindste smule over hvad deres leverandør vurderer som den bedste forretning for dem, kan det vel ikke undre hvis et par hundrede tusind enten helt dropper Kabel TV her i 2020, eller – mere realistisk – starter op med en omgang Dplay, mens de finder ud af om de fortsat er friske på at betale op imod 10.000 kroner om året for “et produkt”, der – mere eller mindre – kan klares med en omgang licens og lidt tilkøb.

Er den enkelte seere, eller husstand omvendt til “Eventyr på Atlanten”, “brølende motorer” eller “olympiske flammer”, er det nok på sin plads at finde en måde at komme i nærheden af Dplay eller skifte udbyder så  Discoverys 11 kanaler, er en del af det tilbud der findes i kablerne.

Christian Kemp, adm. direktør for Discovery Networks Danmark glæder sig uanset til 2020 og siger:

 -2020 bliver året, hvor Discovery for alvor går digitalt. Vi investerer massivt i vores streamingtjeneste Dplay og har høje ambitioner om at gøre tjenesten til en af de mest populære streamingtjenester herhjemme. Det betyder masser af eksklusivt indhold skræddersyet til Dplay, som vi kommer til at dryppe ud over hele foråret, starter han og fortsætter.

 -Derudover bliver 2020 et år med et stærkt lineup på vores 11 kanaler, hvor vores seere igen kan glæde sig til timevis af actionpacked underholdning, hvad end du er til nervepirrende krimiformater, vilde eventyr, hurtige biler, storslået sport eller underholdende reality. Vi går med andre ord et forår i møde med noget for enhver smag, slutter han.

Læs også  Discovery garanterer lunt efterår

Blandt de mange tilbud kunderne kan se frem til bliver “Top Gear”, der er produceret i en dansk version, suppleret med, landsholdsfodbold, reportage TV og uløste mordsager.

Senere på året, til sommer, sørger Dplay – vel sagtens – for at ingen YouSee kunder har adgang til De Olympiske Lege i Tokyo.

Vil de have det, skal Discoverys kanaler – igen velsagtens – tilbage i YouSee’s kanal pakker, med mindst den samme placering som tidligere, kunne man gætte på.

Christian Kemp fortsætter om versioneringen af “Top Gear”.

 -Det her er ikke kun godt nyt for Kanal 5, men i den grad også for enhver dansk seer med hang til motorkræfter og god underholdning. “Top Gear” har vist sit værd verden over og er et format, der passer til Kanal 5 og Dplays DNA, som en muskelbil passer til en bugtende bjergvej i solnedgangen, slutter han.

Foråret byder ydermere også på en ny omgang “Over Atlanten”, hvor Anders Lund Madsen, Katerina Pitzner, Wafande, Kristian von Hornsleth, Julia-Sofia og Jesper Vollmer sejler langt væk i meget lang tid, med Jesper Bank.

Anders Lund Madsen forklarer:

 -Jeg længes efter havet. Efter Passaten. Men især længes jeg efter stilheden og mørket, når alle de andre sover under dæk, og månen er gået ned, og der kun er mig og Mælkevejen. Dét længes jeg efter, så det synger i hårrødderne.

Faste seere af de mange reality og reportage -formater på Discoverys kanaler, har allerede fra den 1. januar kunne se “Drabscheferne”, der fortsætter et stykke vej ud i foråret.

Her er det de “uopklarede mordsager”, det handler om.

Christian Kemp fortsætter:

 -Vi har opbygget en stærk position på krimi, og vi ved, at programmer, hvor man kommer helt tæt på politiets arbejde – både i politibilen og i efterforskningen – virkelig er noget, der optager vores seere. Derfor er vi tilbage denne sæson med både nye og kendte formater, og skyder året i gang allerede 1. januar med “Drabscheferne”, som vi har høje forventninger til, slutter han.

Læs også  Tid til RED Workshop

Af andre formater der vender tilbage er “Strøgvagterne”, “Lufthavnens Beredskab” samt “Politijagt” der nu er nået til sæson 22.

Reality

Der er naturligvis også plads til egentlig reality på Dplay og de lineære kanaler.

Et nyt hold singler, er således igen klar til at “kaste sig ud i deres livs største oplevelse”, som en del af “Ex on the Beach”, der foregår i en “uovertruffen brasiliansk luksusvilla”.

Seerne kan som tidligere forvente “intriger, kærlighed, jalousi og den slags drama, som kun “Ex on the Beach”.

I den lidt blødere ende kan interesserede opleve “Remee og Mathilde”, der igen har inviteret et par kameraer ind i deres liv.

Ellers er det snart tid til “Elvira”, der også er kendt som Elvira Pitzner.

Hun er datter af diamantdronningen Katerina Pitzner, og har som 22 årig stor succes med karriere og en – til tider – højdramatiske hverdag.

Ellers er der “Olsen-familien”, der er en familie fuld af realitystjerner, bloggere og influencere, herunder Irina Olsen.

Nu viser det sig at flere i familien har noget af det der skal til for at minde om “de danske Kardashians”, som markedsføringen på Discovery har udråbt denne famile til at være.

“De danske Kardashians” kommer på Dplay og lineær i løbet af januar.

I aften tager Dplay huld på en hulens masse “De unge mødre”, der nu er nået til sæson 29.

Denne gang optager de unge mødre sig selv, og skaber dermed reality der minder om en del af de nye “ude på en øde ø” formater, der ser ud til at appellere til mange seere.

Christian Kemp, forklarer:

 -“De unge mødre” er et program, der igennem rigtig mange år har kørt med stor succes på Kanal 4. Men de seneste par år har vi oplevet, at flere og flere af de trofaste seere ser programmet på Dplay, hvor de har haft adgang til snigpremierer. Det tager vi nu den fulde konsekvens af og har besluttet os for at gøre “De unge mødre” til et eksklusivt program på Dplay, slutter han og hentyder til at de mange timers stream de unge kvinder optager jo også kan bruges på nye måder, nu hvor Dplay ikke er begrænset af de regler lineære kanaler er underlagt.

Dermed kunne det se ud til at Discovery bliver blandt de første til eksklusivt at tilbyde indhold der – udelukkende – findes på broadcasterens streamtjeneste.

Læs også  HDR med esee - torsdag

Bevares, DR er på vej med det samme koncept.

Her er detaljen jo bare at de kanaler indholdet oprindeligt er produceret til er blevet lukket, hvorfor de kun eksistere som en – ikke lineær – streamplatform.

Sport

2020 ser ud til at blive et godt år for “de sportsglade”.

Dplay og Discovery kanalerne vil således være fulde af netop sport.

I bedste stil starter året med et farvel til Caroline Wozniacki, der spiller Australian Open fra den 20. januar og frem til den 2. februar.

Uden at være helt sikre, går vi ud fra at det kun er muligt at se Australian Open på Eurosport, Kanal 5 og Dplay, hvilket betyder at 1,2 millioner husstande altså ikke har adgang til kampene.

En “succes”, der kunne blive gentaget senere på året, hvor Discovery er “De Olympiske Lege”.

Her burde det dog være muligt at se en smule, da DR har købt retten til at sende en smule fra OL i Tokyo 2020.

Resten kræver enten af den enkelte husstand skifter leverandør eller at YouSee får fundet en løsning der passer Discovery.

Sportsdirektør Christian Thye siger:

 -Ligesom at sende landsholdsbold, så er et OL noget helt specielt og et særligt ansvar som broadcaster. Derfor går vi til opgaven med tårnhøje ambitioner – for en dækning i højeste kvalitet, og for at gøre noget nyt og overraskende. Vi kommer til at stille samtlige minutter fra legene til rådighed på Dplay, og med en stærk dansk tilstedeværelse og et stort Eurosport-maskineri i ryggen, tør jeg godt love, at der er timevis af OL-spænding i vente, slutter han mens han hentyder til at Discovery jo også har købt retten til at sende fodboldlandsholdets hjemmebanekampe.

Han fortsætter:

 -Vi er utroligt stolte af vores landsholdsrettigheder og synes i al beskedenhed, at vi har leveret en fremragende dækning af det danske fodboldlandshold. Vores hold af reportere, studieværter og eksperter glæder sig derfor til at fortsætte den stærke indsats i testkampene frem mod EM, og selvfølgelig når VM-kvalifikationen begynder efter sommerferien, slutter han.

Der bliver sikkert også sendt et par tusind timers andet indhold hver uge, på hele Discovery Networks Danmark.

Herunder en masse Europa League, 3F Superligaen, samt Giro d’Italia.