DRs årlige Medieudviklingen er på vej

Nu hvor det er januar, er det snart tid til årets udgave af “Medieudviklingen”, der udgives af skrives af DRs medieforskere.

Og selv om at det ikke kan overraske, er der – lover de – flere nyheder i denne publikation, der kommer ud sidst i januar.

Som eksempel har forskerne målt sig frem til at “flere ældre streamer”.

Et udsagn der – burde – basere sig på at der så må have været færre ældre der streamede tidligere.

Det var der såmænd også.

Som eksempel var der ingen ældre der streamede for bare 20 år siden.

DR Medieforskning er på vej med  Medieudviklingen 2019

Idag har 60 procent af de 47-75-årige prøvet at “streame på et eller andet tidspunkt”.

Det lyder måske af mange, men nu hvor 115 procent af alle under 47 år har streamet et utal af gange, er de ældre altså ikke helt fremme i skoen, endnu.

DRs medieforskere mener dog at udviklingen er voldsom, da det er “mere end en fordobling” af de 47 til 75 årige, der nu streamer film, serier og programmer. (har prøvet det ).

De konkrete tal, ser ud til at vise at op imod 25 procent at alle 47-75-årige streamer hver uge, hvilket skulle komme til at fremgå i DR Medieforsknings rapport “Medieudviklingen 2019”.

Læs også  Hulu oplever ekstrem vækst

Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen, der er de to medieforskere fra DR Medieforskning, der har set nærmere på streamingvanerne, siger:

 -Der er flere forklaringer på, at flere modne danskere nu streamer. Flere af dem har arbejdet foran en computer og har haft digitalisering tæt inde på livet, så derfor er det at streame også ret naturligt for dem. En anden årsag er, at det danske samfund stiller høje krav til borgernes digitale færdigheder, og de færdigheder har de 47-75-årige også været hurtige til at tage til sig, starter de og forsætter.

 -Den ældre målgruppes streamingadfærd afspejler i høj grad, at de er vokset op med traditionelt tv. Hvor de unge opsøger indhold som underholdning og serier, de kan se ud i én køre, går de 47-75-årige i højere grad end de unge efter nyheder og aktualitet, som de kender det fra tradionelt tv. Fællesnævneren på tværs af fødselsår er film, dokumentar og dansk indhold, slutter de.

De ældre er ydermere begyndt at håndtere flere streamtjenester.

Brugere over 65 år er nu i snit oppe på at have adgang til “lidt over to tjenester i gennemsnit”, mens de 47 til 64 årige i snit har adgang til tre af slagsen.

Unge under 47 har – i snit – nu adgang til fire-fem tjenester, hvor – vi gætter på – DR inkluderer tjenester som YouTube og DRTV.

Læs også  Netflix viser lidt tal frem

I forhold til det underlige skæl mellem ung og gammel, ved det 47. år, forklarer de to medieforskere, at dette år passer med overgangen fra en livsfase til en anden:

 -Blandt de 47 til 75 årige ligger loyaliteten typisk hos danske afsendere som DR og TV2 – og selv om distributionsformen er en anden, er indholdet det samme. Den ældre målgruppe bruger længere tid på for eksempel DRTV og TV2 Play end de yngre, mens den yngste halvdel af befolkningen forholdsvis bruger længere tid på Netflix og YouTube, fortsætter de.

 -Kigger man et par år tilbage på streamingforbrugets udvikling, er det tydeligt, at det især er de 47-64-årige, der har drevet væksten, mens ældre over 65 år langsomt, men sikkert, finder vej til streamingtjenesterne. Den udvikling vil fortsætte, i takt med at mediehuse stille og roligt flytter mod digitale platforme. Samtidig er de kommende års ældre bare generelt mere digitale end dem, der blev det for bare 5-10 år siden, slutter Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen.