SVoD er udfordret

Mens medieforskningen er begyndt at måle på de 47-75-årige for på den måde at kunne pointere at det der “streaming” altså stadig er så nyt, at det er “super overraskende” at personer uden kommerciel interesse for andre end PBS broadcastere også er begyndt at bruge deres tid på andet end PBS TV, ser det anderledes ud ude i den store verden.

59 procent af den amerikanske befolkning har nemlig netop forklaret at de ikke er parate til at betale mere end 20 dollars om måneden for SVoD.

Hele 75 procent vil ikke betale mere end 30 dollars om måneden hvorfor The Trade Desk vurderer at streaming er ved at blive lidt træt.

Omvendt har 53 procent af USAs husstande adgang til Netflix, mens 43 procent har adgang til Amazon Prime, efterfulgt af Hulu som 29 procent kan se, er det vel pænt oplagt at de fleste er dække pænt godt ind.

Derfor er de begyndt at dele passwords, viser en anden analyse.

Den står Hub Entertainment Research bag.

Og selv om at det kan virke overraskende, er det heller ikke de 47-75-årige denne analyse har fokus på.

Næ nej, her er det de 13 til 24 årige, der sætter trenden for “hvad der sker med TV apparatet”, indtil de yngste i denne målgruppe er oppe i 30erne og har fået 2-3 børn.

Det er såmænd også dem der er kommercielt interessante for TV stationerne, og deres annoncørere.

Og nu hvor det viser sig at de ikke gider betale mere end 30 dollars om måneden, hvilket – for eksempel – kunne være adgang til Netflix,  Amazon Prime og Hulu, eller Disney+ eller Apple+, har de ingen problemer med at “låne” et password så de kan få adgang til en anden tjeneste.

Læs også  BVE vil være det nye IBC

Eventuelt mod at de låner et af deres (typisk ) 5 password ud til de tjenester, der fortsat tilbyder adgang til 5 enheder, på forskellige tidspunkter. (som udbyderne åbenbart ikke tjekker).

Og selv om at det ikke overrasker har 31 procent af de 13 til 24 årige ingen problemer med dele adgang til deres abo.

Hele 64 procent har sågar lånt det ud online, til “en eller anden” der lige skulle se en nye serie, eller film.

Heldigvis for vores hjemlige medieforskeres tal om streaming blandt de 47-75-årige, falder andelen af dem der deler deres password blandt de 35 årige og op efter.

Netflix er fortsat den mest delte tjeneste, da 56 procent af de 13 til 24 årige løbende låner deres NF password ud.

Disney+ er lynhurtigt kommet med, da der fortsat kun er (omkring ) 10 millioner der har købt adgang til tjenesten. (31 procent )

Herefter hitter Hulu med 30 procent, Apple TV+ med 17 procent mens bare 14 procent låner deres Amazon Prime koder ud.

The Hub Entertainment Research har for en god ordens skyld også målt på de ældste.

Og selv om at det på ingen måde overrasker er der såmænd 29 procent af de 35 -74 årige der deler deres password.

Læs også  Netflix løber med 50pct af omsætningen

Det er i den forbindelse ikke “ulovligt” at dele sit password med andre, da de fleste tjenester tilbyder samtidig adgang på op til 5 platforme. (Disney + mener vist nok at det er ulovligt )

Det er blot et problem for streamerne, hvorfor Netflix – som eksempel – idag tilbyder SVoD abonnementer med kun en adgang, til en marginalt lavere pris.

Når delingen og hvad den enkelte er parat til at betale for streaming er på plads, er forventningen derfor at 2020 bliver året hvor “The rise of AVoD” bliver en realitet.

Hvad er AVoD, tænker du sikkert allerede.

Jamen det er såmænd – blandt andet – de streamtjenester der tilbyder deres indhold til en lidt mindre pris mod at du ser deres reklamer.

Noget som ViaPlay og TV2 allerede har introduceret her i landet.

Og netop den udvikling, som branchefolk spår bliver den helt store i 2020.

Der er nemlig allerede omkring 800 OTT platforme rundt om i verden.

Og da de – til sammen – har 500 millioner seere er det oplagt at størrelser som Netflix, Amazon Prime Video Sky eller TV2 Play i “med reklame versionen” kan tjene en masse penge og samtidig gøre deres annoncører glade.

I den forbindelse kommer der i 2020 en amerikansk streamtjeneste fra NBC, der hedder Peacock.

Og selv om at det ikke burde overraske, vil en stor del af finansieringen af indholdet i denne tjeneste være reklamer.

Det bliver måske endda ikke muligt at købe sig adgang til tjenesten uden at skulle se en masse reklamer før/inde i, eller imellem hver film eller serie episode.

Læs også  Både DR og TV2 markerer Berlinmurens fald

Et par andre tjenester som Pluto TV ( Viacom ) og Plex, har ligeledes store planer for reklamer i deres streamtjenester i 2020.

Pluto TV har således etablere 6 nye lineære TV kanaler i England, med indhold der alternativt kan købes adgang til som SVoD.

Og lidt som man – kan fornemme det på TV2s kommunikation om deres Play tjenester – er 2020 – potentielt – “The AVoD goldrush” året, hvor AVoD versioner af enten lineære kanaler/pakker, eller af deres streamtjenester, suppleret med lineære versioner af  samme som i tilfældet med TV2 Sport X, begynder at hitte.

Digital TV Research vurderer at Asien går forrest i AVoD udviklingen fulgt af USA og slutteligt Europa, der – åbenbart – er den del af verden der er mindst interesserede i reklamer i deres – nu snart tidligere reklamefrie – universer.

Blandt de drivende kræfter er – ikke overaskende – den teknologiske udvikling.

Gideon Gilboa, Kaltura Senior Vice President of Product and Marketing, Media and Telecom siger således:

 -We will see these super-aggregator telcos, through the use of Android TV and other platforms, leverage the ability to access multiple SVoD streaming services as well as local free-to-air and commercial broadcast content, and deliver it all in the same unified experience, slutter han.

Man skulle tro at han havde tjekket de tilbud YouSee, Stofa og de andre kabel TV udbydere er ude med i disse dage.