Esport er super populært i DK

De fleste har nok set den lille produktion, hvor blandt andet Ulrik Samuelsen taler varmt og længe om BBHs valgt af studiekameraer til deres mange eSports produktioner.

Har du ikke, kan du se nederst, hvor de præsenterer set up til et tidligere afholdt show, ganske som at de løfter sløret for at BBH – eller Best Broadcast Hire – har udlejet og produceret på Panasonic studie kameraer det sidste års tid.

I den forbindelse er det på sin plads at kigge lidt på netop eSports.

Og selv om at det kan overraske er Danmark og Sverige de lande i verden hvor der bliver kigget mest på  – og produceret – mest esport, i følge nye tal fra analyse virksomheden Ampere.

Hazel Ford, der er analytiker på Ampere Analysis forklarer:

 -The rise of esports viewing on a global scale presents a potentially lucrative opportunity for new and existing players, starter han og fortsætter.

 -Platforms such as Twitch and YouTube are currently market leaders but face growing competition from a number of newcomers, including the developers themselves. As with the traditional sports world, exclusive rights deals will become crucial for platforms looking to control high-growth esports audiences, slutter han.

Og selv om at det kan undre, er vi åbenbart specielt gode til at se en masse eSports her i landet, ganske som svenskerne også er dygtige til at kigge med.

Læs også  MTG hopper på NHL games

Der er dog – specielt – en enkelt nation, der er bedre.

Som i sygt meget bedre, til at se eSports.

Kina er simpelthen de vildeste i forhold til at bruge oceaner af tid på at se at andre “spiller computer”.

Som eksempel var der 203 millioner kinesere der så med da League of Legends 2018 World Championship blev afholdt.

Der var blot – omkring – 2 millioner i resten af verden der kiggede med.

I forhold til kommercielt interessante seere, er det vel sagtens oplagt at de spilglade seere, er lige i den alder der er bedst for annoncørerne.

Det er ikke overraskende en masse 18 til 34 årige der kigger med, hvoraf hovedparten er mænd.

Igen, var der hele 35 procent kvinder der så med i Europa, mens hele 43 procent kvinder kigger med i Kina.

Hoveparten af kiggeriet foregår på Twitch, der ejes af Amazon, hvilket ser ud til at understrege at det ikke kun var BBH, eller Best Broadcast Hire der var tidligt ude i forhold til at investere i produktionsudstyr til at producere eSport på.

Amazon var også tidligt ude og ser ud til at have købt/skabt den helt rigtige platform, til formålet.

Her lige promoen for de sikkert fine Panasonic AK-UC4000 UHD kamera kæder.

Læs også  F55ere til RF Broadcast