Kameraproducenter læser os

Hvor tit har du ikke oplevet enten at stå på en optagelse med et “Sub 10K” kamera som dit hovedkamera og et par fotografi-apparater som b og c kameraer, eller høre kollegaer tale om et sådan set up.

Årsagerne er oplagte.

Det er langt billigere at bruge fotografi-apparater som b og c kameraer og et såkaldt “Sub 10K”, som hovedkamera.

Kameraproducenter har gennemskuet vores behov

Hovedkameraet kunne være et Canon, et Sony eller et Panasonic, har her de sidste par år – alle –  har frigivet “Sub 10K” kameraer, der siden har fået følge af netop “fotografi-apparater”, der ganske som deres video kamera “søstre” kan optage i LOG, eller RAW, der – om muligt – hitter endnu mere i disse dage.

Dermed ser det ud til at kameraproducenter har læst “vores behov”, og derfor producerer netop disse – relativt billige – “Sub 10K” kameraer, der kunne være et Panasonic EVA1, et Sony FS7 mk1 eller et Canon C300 mk1, der i de fleste tilfælde nu er opdateret med et lidt dyrere storebror, eller/og en mk2.

Det til trods ser det ikke ud til at producenterne forventer at vi overgår til – for eksempel – at skyde med et FX9 som hovedkamera og et FS7 som b kamera.

Forventningen ser ud til at være at vi fortsat vælger at bruge et fotografi-apparat i produktionen i stedet.

Læs også  Panasonic har en hemmelighed

Sidste nyt på den front, er en artikel fra Panasonic, der – nu – er den eneste kamera producent, der ikke tilbyder et “lidt dyrere” kamera end deres “Sub 10K” kamera, der hos dem hedder EVA1, hvorfor de – fortsat – markedsfører kombinationen af et “Sub 10K” kamera og et “fotografi apparat”.

Detaljen i den forbindelse er at Panasonic – i stedet for at lancere et Full Frame video kamera – har lanceret et nyt Full Frame spejlløst fotografi-apparat.

Og da det koster, er det altså ikke det billigste b kamera de er ude med.

Omvendt skulle Kyle Head, der netop har optaget en “Share Your Vision” produktion, til en konkurrence med samme navn på et EVA1 og et Lumix S1, være glad.

Det virker på den måde som om at Panasonic er “lidt bagud”, da både Sony og Canon nu er nået til at have sluppet deres Full Frame video kameraer, der “kun”koster en lille smule mere end et “Sub 10K” kamera, et utal af fotografi-apparater der kan RAW og eller LOG, samt en eller flere mk2 versioner af det oprindelige “Sub 10K” kamera.

Omvendt er Panasonic lidt “foran” på andre områder, herunder med deres “Dual ISO”, der rent faktisk startede hos netop Panasonic, og som først senere nåede ud til Sony, Canon (?) og sågar RED, der også tilbyder kameraer med denne feature.

Læs også  Ikke voldsomt meget NABnyt fra de store

Smart, ganske som den ofte omtalte Oversampling, fra – typisk – næsten 6K, der – sjovt nok – er den opløsning Panasonic’s EVA1 er udstyret med, nu ser ud til at være den “pixel opløsning” alle går efter, der så bliver “nedsamplet” til 4K DCI, uanset hvor meget Full Frame kameraet starter i.

Så kampen om vores penge til kameraer fortsætter altså.

Og gad vide om dette års NAB2020 ikke – igen – viser at der kommer nye kameraer, der – lige så morsomt – er netop det vi alle synes at vi har brug for, idag eller imorgen.

Måske et nyt “a kamera”, måske noget helt andet.

Sikkert er det dog at det med “stor sikkerhed” er netop det vi alle gik og håbede på kom på markedet.

Et bud kunne være et Full Frame Panasonic kamera, der koster “en lille smule mere” end deres “Sub 10K” kamera. 

Så det er også er muligt for dem der foretrækker kameraer fra denne producent at arbejde FF med et videokamera.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.