Højskolesang storhitter på DR2

Vi var ærligt talt en smule tvivlende i forhold til weekendens mange timers sang, på DR2, her forleden.

Og i erkendelse af at vi tog fejl, og helt fejlvurderede hvor mange der var parat til at bruge deres søndag på at se med, er det vel på sin plads at fremhæve at DR er nået frem til at hele 700.000 så med.

Bevares ikke samtidig.

En del tyder dog på at det – modsat sidste arrangement – hittede gevaldigt hvilket understreges med et peak på flotte 235.000 seere, der kiggede med søndag aften.

Som eksempel er det flere end der så “hvem vil være millionær” på TV2 Charlie.

Et format der tidligere – fast – havde over en million seere bliver overhalet af korsang.

Der er dog – i denne retro TV tid – intet der løber om hjørner med “Lykkehjulet”, der nu er en fast del af TV2 Charlie programfladen.

Og med et peak på 404.000 seere til det mest sete Lykkehjul i sidste uge, er remaket af formatet fra fortiden reelt på top 20, med en delt plads med “Nadja og de 170 kilo”.

Tilbage på DR2, slog “Live fra højskolesangbogen” dog også en lang række rekorder.

Det sparkede formater som “Genforenings Galla” der havde 223.000 seere, “Krigen der splittede min familie” og endelig “Hitlers hemmelige danmarksbilleder” med 199.000 seere ned på lavere placeringer, selv om at disse formater blev sendt på andre dage i samme “slot”.

Læs også  Stream markedet flader ud

I forhold til resten af dagen, ser det ud til at DR2s “Live fra højskolesangbogen” havde tæt på det samme antal seere som alle de regionale TV2 nyheder – til sammen – ved 3 tiden og igen klokken 18.00.

DR2s sang havde nemlig 187.000/186.000 målt på disse tidspunkter.

17,12 havde alle regionale TV2 nyheder, til sammen målt på hele ugen 192.000 seere.

Og skulle der bores i hvor lidt nyheder TV seerne kigger nu, havde “Live fra højskolesangbogen” 30.000 flere seere end “TV2 Nyhederne klokken 17.00” havde på noget tidspunkt i sidste uge.

I den forbindelse er det – vist nok – på sin plads at kigge på hvor dårligt det går for Discovery, nu efter at de har mistet 1,2 millioner husstande som potentielle seere.

Ikke nær så dårligt som man kunne forvente.

“Politijagt” er fortsat deres mest sete format på den mest sete kanal, med 35-38.000 seere.

Da det format havde det godt, og blev set af (kunne ses af ) 1,2 millioner YouSee husstande, var der 130.000 seere der så med.

Så “bare” et tab på 100.000 til dette format, der følges af andre formater, der – igen – heller ikke har tabt nær så mange seere som man kunne frygte.

“Strøgvagterne” havde således i uge 48 sidste år 96.000 seere.

Læs også  Dagens ord er DTC

Nu er der 27.000 seere tilbage.

Igen.

Et heftigt tab af seere, men – langt fra – det totale nedbrud man kunne være bange for.

Man kunne i den forbindelse – gætte på – at TV3 kanalerne så ellers havde hentet seerne over, nu hvor mange ikke længere har adgang til Discovery kanalerne.

Det er – overraskende – slet ikke tilfældet.

Seertallene der ellers er høje for tiden, vel sagtens fordi det er sygt koldt, permanent mørkt og evigt vådt udenfor, har i den forbindelse intet gjort for TV3, som eksempel.

Kanalens mest sete i sidste uge var “Luksusfælden”, der bare fik 96.000 seere til at kigge med.

Tilbage i uge 48 var der 237.000 der kiggede på “Masterchef jul”, hvilket ser ud til at understrege at januar ikke lige er Nent’s måned.

Selv sport, i dette tilfælde fodbold, kunne kun netop få seertallene op over 100K, på TV3 kanalerne.

En Premiere Legue kamp på TV3+ kom op på 105.000 seere, mens 4 andre kampe på TV3 max havde fra 92K og ned til 11.000 seere.

Her måtte man ellers formode at netop Discovery kanalerne havde afgivet deres sports interesserede seere til TV3 kanalerne.

Og det har de såmænd også da deres mest sete kampe (uge 48 vs uge 2 i år ) er gået fra 163.000 til 45.000 seere.

Læs også  Seerne elsker nøgne på TV

Det ser bare ikke ud til at de gik over på TV3 kanalerne, der som pointeret ikke er vokset i forhold til seerandele.