Disney løber fra Apple

Kunder er som bekendt nogle svære nogle.

Derfor er Apple ved at få tæv af Disney i disse dage.

Det er naturligvis de to giganters streamtjenester det handler om.

Og mens Apple burde kunne nå op imod 100 millioner kunder, globalt, er Disney+ – mere eller mindre – kun i USA.

Der er der til gengæld 41 millioner der har hentet den der Disney+ app, så de kan se med mod at betale, eller blot tjekke nyheden ud i et par dage.

Antallet af downloads, er i flere App Store og Google Play  analyser vurderet som det vildeste launch ( af en SVoD app ), nogen sinde.

I bedste stil, vurderes download af apps på hvad de er værd, hvis alle køber noget, efter at have hentet.

Og her går det godt.

Disney+ skulle i følge disse tal – der ikke er helt præcise – have tjent 43,9 millioner dollars i deres 2. måned, mod 53,3 millioner dollars i deres første måned.

Og 97,2 millioner i indtægt på et par måneder, er altså noget man bemærker i USA.

HBO Now, der er den nyeste tjeneste der kan sammenlignes direkte med Disney+ tjente som eksempel “kun” 23,7 millioner dollars på deres første 60 dage, selv om at de havde en ny sæson af “Game of Thrones” med i pakken.

Læs også  Apple TV har medvind i Frankrig

Eneste problem Disney+ har er at deres “The Mandalorian” der skulle have trukket hovedparten af kunderne over, er færdig, hvorfor kunderne nu venter på den næste serie.

I forhold til det der med indhold, sparker Disney+ nemlig også benene væk under Apple TV+.

Nye tal fra en YouGov poll i USA, udført sammen med Variety’s Intelligence Platform, viser således at 76 procent hellere vil se Disney+ end Apple TV+, som “kun” 48 procent ville vælge.

Det blev samtidig målt hvor tilfredse dem der så havde adgang til tjenesterne var.

Og har fik begge tjenester 4 ud af 5 i “tilfredshed”, så helt tabt er Apple altså heller ikke.

4 ud af 5 svarer jo til (cirka ) 80 procent, hvilket er heldigt, nu hvor Netflix er nede på (?) 74 procent, mens Amazon Prime Video må nøjes med 66 procents tilfredshed.

Et af de pinlige steder hvor Apple TV+ ser ud til at tabe er i forhold til “product design”, hvilket i forhold til SVoD jo handler om det interface, brugeren bruger, når der streames.

Her er det kun  53 procent der er “tilfredse” mod  77 procent hos Disney +.

Variety der står bag analysen siger det direkte.

Apple TV+ brugerflade minder mindst om Netflix, og det er forbrugerne ikke tilfredse med.

Læs også  450K Disney Plus kunder i Sverige

Variety har desværre ikke spurgt ind til indholdet, der jo netop burde være en af de vigtige årsager til valg af streamer.

Det kan være at det kommer i den næste analyse.

Apple TV+ er allerede her i landet.

Disney+ kommer til marts/april (er forventningen )