TV2 vinder på Discoverys tab

Enkelte, af de op imod 1,2 millioner husstande der indtil årsskiftet havde adgang til alle Discovery kanalerne, må have bemærket at de ikke længere er til at finde med kanal vælgeren.

Dette suppleret med at DR også lige lukkede tre kanaler, har – isoleret set – resulteret i den største og heftigste nedgang i TV kiggeriet, siden – formodentligt – nogensinde.

De teoretiske 8 minutter antallet af sete minutter er faldet med, siden årsskiftet er – naturligvis – korrekte, men – formodentligt – blot toppen af udviklingen.

Vi er som bekendt i TVs højsæson, hvor 1,5 millioner i sidste uge så håndbold, en stigning fra 1,285 millioner seere til samme fænomen ugen før.

Selv Dronningens nytårstale have 1,491 millioner seere i uge 1, hvilket jo alt sammen lyder flot.

Det er bare ikke særligt længe siden at de mindst sete formater og programmer – på top tyve over de mest sete programmer – havde under 250.000 seere.

Og dem vi så mest, var nede på 6-800.000 seere, hvis TV stationerne var rigtigt heldige.

De otte tabte minutter vil ydermere gå ud over de tilbageværende mindre kanaler, og dermed – i realiteten – også de “mindre formater” på de store kanaler, hvorfor både Discovery og DR må formodes at eje de kanaler der taber flest seere.

Læs også  Seerne har talt

Seertallene og antallet af sete minutter er eller “flot” for tiden.

Vi så således alle 150 minutters TV hver dag i uge 1 og 2.

Desværre er det bare 8 minutter mindre end året år, eller op imod 7 procent mindre TV end året før.

Grafik: Danske Mediedistributører

Og mens Discoverys – sådan cirka – ser ud til at have tabt 60-65 procent af seerne til deres mest populære formater, er DR gået fra 39 til 32 procent af seerne ( seertiden ) i følge Kantar Gallups målinger som Danske Mediedistributører har kigget på.

Tal, og i særdeleshed seertal skal tages med en masse forbehold.

DR gik således – også – otte minutter tilbage målt fra 2018 til 2019.

Igen.

Tendenserne, med stadig lavere seertal og mindre seerandele, er rigtigt svære at gøre noget ved, når de først er blevet en realitet.

Derfor er DRs fald i seerandele i årets første par uger, fra 39 til 32 procent potentiel rigtig farlig for størrelsen, der jo ikke rigtigt kan svare igen med andet end sikre vindere, der igen vil skubbe de seere DR taber længere væk fra deres “mainstream programflader”.

Lukningen af DR3, DR K og DR Ultra, ser med andre ord ud til at give DR flere problemer.

Det ene er oplagt nok en lavere seerandel.

Læs også  Tallene ude på El Camino

Igen.

Kigges der lidt mere konkret på seerne, er det alle de seere DR allerede har svært ved at håndtere, de taber.

Og med et tab på 7 procent af seerne, ser det ud til at DR ydermere har tabt andre seere, da DR3, DR K og DR Ultra reelt kun stod for 4 – 6 procent af TV forbruget.

DR kan omvendt oplyse at det “gennemsnitlige daglige forbrug på DRTV er steget fra 10,9 til 11,7 minutter målt fra 2. til 19. januar”, hvilket er “knapt et minut mere end for et år siden”, hvilket ser ud til at understrege at der er absolut ingen udvikling i streamingen på DRTV, der målt på alle svarede til ½ minutsforbrug “i gennemsnit pr. dansker i samme periode i 2019”.

Hvem vinder på udviklingen

Den helt store vinder i forhold til at DR lukker kanaler og Discovery mistede 1,2 millioner husstande, er – ikke overraskende – TV2, der nu oplever at seerne bruger 78 minutter af deres daglige TV forbrug på TV2, mod 60 minutter i 2018.

Og de sidste par ugers udvikling kommer så oveni, hvilket betyder at TV2s seerandel nu er oppe på 51,7 procent.

Formodentligt den største andel nogen sinde.

Igen.

Det er på sin plads at nævne at TV2 satser hård i de første 12-13 uger af året, med alt fra “X-faktor”, til “Badehotellet” og i ugerne der er gået med EM i håndbold, der formodentligt havde trukket endnu mere i TV2s retning, hvis det danske herrelandshold havde vundet noget mere.

Læs også  Så er top 20 under 300K

One thought on “TV2 vinder på Discoverys tab

Kommentarerne er lukket.