Et marked imploderer

Efterårets gyser der gik ud over Discovery, ser ud til blot at være et forspil til en fremtid, hvor YouSee – og med dem andre distributører – ikke længere er parate til at TV stationer “tvinger” distributørerne og deres kunder til at købe 10 TV kanaler, selv om at det kun ønsker at købe adgang til et par stykker.

Den såkaldte “Channel Stacking”, som har hersket på TV distributions markedet, hvor kunder de sidste mange år er blevet tvunget til at købe 30-50 eller 600 TV kanaler, for at få adgang til netop den ene kanal de ønsker, fungerer – efter sigende – ikke længere som forretnings model.

I hvert fald er det den vej det går i følge Nuuday’s koncernchef, Michael Moyell Juul, der igår kunne varsle en fremtid “uden kanal pakker” hos YouSee.

I forhold til YouSee’s valg med Discovery kanalerne siger han:

 -Hele situationen med Discovery var et rent strategisk valg for os. Vi har i dag et TV marked, hvor der er mange kunder, som er tvunget til at betale for kanaler, der ikke er særligt mange seere på. Det skal vi væk fra, starter han i BT og fortsætter.

 -I sidste ende er vores mål, at der ikke er nogen TV pakker. Kunderne skal have mulighed for 100 procent selv at vælge deres indhold – om det så er TV kanaler eller streamingtjenester, slutter han.

Læs også  Europæerne dropper en kilde TV

Motivationen er oplagt – også – at YouSee har tabt 215.000 kunder siden Q4 i 2014, og i realiteten er tilbage på det samme antal kunder som i Q2 i 2009.

YouSee kunder siden 2008 – i følge regnskaberne

Bevares der er fortsat 1.195 millioner kunder tilbage.

Men der er jo ingen der siger at de bliver hængende, nu hvor YouSee – sådan bare lige – har smidt/tabt 14 kanaler, hvoraf de tre er DR kanaler, mens de 11 sidste er Discoverys kanaler.

Michael Moyell Juul lover i den forbindelse at det – på et tidspunkt – vil være helt slut med “TV pakker”, der vil blive afløst af “frit valg på alle hylder”, altså en grundpakke uden kanaler, hvor den enkelte forbruger blot betaler det sædvanlige beløb for adgang til YouSee’s sendenet, og selv – efterfølgende – tilkøber kanaler til fuld pris.

Ideen er smart, da prisen ikke kommer til at ændre sig særligt meget.

Det der ændrer sig er derimod hvem der tjener pengene.

Der skal jo fortsat betales for adgang til sendenettet, uanset om der så tilkøbes 1 eller 200 kanaler.

Og da YouSee må formodes at have været nødt til at holde igen med prisstigninger på selve tilslutningen i forhold til den generelt dalende interesse i forhold til TV pakker, vil de – når det fulde og frie valg kommer – kunne hæve grundprisen som de har lyst til, og supplerende “tvinge” forbrugerne til at betale for de kanaler, de ønsker at have adgang til, uden at TV stationernes prissætninger af deres kanaler påvirker grundprisen.

Læs også  Waoo, Boxer og Stofa scorer YouSee kunder

Et mareridt

Når denne udvikling er lidt af et problem, hænger det sammen med at hele TV miljøet netop lever af at forbrugerne er “tvunget” til at købe adgang til flere kanaler, for at få adgang til indhold der kun findes – for eksempel – på sportskanalerne.

Omvendt er det også ret svært at købe adgang til reality, uden at betale for et par hovedkanaler, eller sports orienterede kanaler.

TV stationer, der siden 80erne har etableret nye kanaler, og på den måde drevet markedet frem, står med andre ord over foran et kæmpe problem.

YouSee taler jo reelt om en fremtid hvor hverken DR, TV2 eller TV3 kanalerne findes i grundpakken.

Den største taber bliver uanset hvad det kommercielle TV marked, der hurtigt vil komme til at opleve at der skal produceres voldsomt meget mindre. Reklame kroner er som bekendt benhårde.

Og hvis der ikke er nok der ser med, tager pengene et andet sted hen.

De kommercielle operatører, der – alene målt på omsætning – tjener omkring 8,2 millioner kroner om dagen som TV2 gør det, vil lynhurtigt være nødt til at justere deres budgetter, rettigheder og meget andet.

Endeligt er der forbrugerne.

De står foran en tid, hvor de skal til at betale mere for mindre.

Læs også  IBC2017 storhittede

Ud over at de fortsat skal betale for adgang, vil de pludselig ikke længere opleve et YouSee der holder prisen for adgang til sendenettet nede.

Og kanalerne, de stiger i pris i takt med at stadig færre kigger med.

Michael Moyell Juul er forresten stadig parat til at indgå en aftale med Discovery.

Et gæt herfra er at det er Discovery ikke.