X Games Aspen 2020 – kom tættere på

En  af de ting der – efterhånden – er helt sikre, er at de unge nu stort set uden undtagelse ignorerer sport på TV.

Sport der er – som bekendt -. noget “far” råber og skriger af, mens han kvæler dåsebajer og så ellers holder med det ene eller det andet hold.

Alt sammen noget ESPN har planer om at ændre. ( De producerede i weekenden, se nederst, red. )

Og det endda på den absolut bedste måde.

I stedet for at forfalde til laveste fællesnævner, og “bare” producere videre til den allerede TV trætte fadbamse, er/var planen at få “X Games Aspen 2020” op i gear.

Og hvad er bedre end at producere til dem de gerne vil have til at se med, nemlig unge der ikke gider se langsomt og kedeligt TV.

Som ydermere er trætte af de sædvanlige 10-20 kameraer der “bare” dækker begivenheden.

Et kig – nederst – på highlights understreger at at det er muligt at få et format til at sparke, bare der bliver hældt nok på, af “ting” “de unge” gider se på.

“X Games Aspen 2020” ser ud til at være endt som netop hvad planen var, vildt, spændende og “nytænkende” TV, hvor der tit er teknik i billedet, er synlige operatører i billedet, der hopper på de samme skibakker som deltagerne og en masse andet der – alt sammen – er (var ) med til at få “X Games Aspen 2020” helt op under taget.

ESPN er i den forbindelse allerede “gode” til at udvikle og producere “X Games”, som de har haft rettighederne til de sidste 20 år.

I år skulle det hele dog bare have en på skallen, med flere “high-Speed Drone kameraer”, og et Red kamera til synk, suppleret med CondorCam og en masse andet herligt gear, der ser ud til at passe godt ind i en produktion, der – for en gangs skyld – endte med “at være ung”.

Læs også  Gang i det helt store lys

Ny producent denne gang er Echo Entertainment der er dem der – blandt andet – fandt på at bruge en “high-speed drones”, så seerne kunne få nogle fede slowMo billeder oppe fra luften, fra en kilde, der “flyver med”, i stedet for at panorere.

ESPN VP, X Games, Tim Reed siger:

 -I think deploying the drone lives up to what we’re trying to do at X Games, which is push innovation, push technology, and deliver an idea of “what’s next” to our fans, starter han og fortsætter.

 -From an industry perspective, drones have become a pretty standard filming tool for snowboarding and skiing. So we’re really excited to be able to bring that into a live setting at X Games, slutter han.

Valget faldt på – flere – DJI Inspire 2 droner, der med et Zenmuse X7 4K kamera, kan flyve op til cirka 93 kilometer i timen og komme forbandet tæt på dem der hopper.

Og da den er udstyret med et dual-batteri system, kan den flyve i flere minutter i iskolde Aspen.

ESPN brugte også droner før Echo kom ind over produktionen.

Det er bare første gang at der var så mange droner med, og at de blev brugt sådan.

Hugh Arian, president, Echo Entertainment forklarer:

 -I think it will improve our race coverage on Snow BikeCross and Snowmobile Freestyle and get us above the action so we can see where everybody is on the course better than we’ve ever been able to, starter han og fortsætter.

 -It will also give us some great supplemental coverage on Slopestyle and Big Air ski/snowboard disciplines and a look at [snowboard] SuperPipe that we’ve never had before from just outside the [half-pipe] deck and flying down the whole length of the pipe. We also plan to use it a lot as a real-time replays to look back at an athlete’s run from a perspective that has never been seen before, slutter han og bliver suppleret af Pierce Williams, technical producer, Echo Entertainment.

Læs også  Vocas kaster sig over Sony Venice

Han siger

 -We’re very close to the airport, so that took us a couple of years to work through regulatory challenges. And the tower at Aspen airport closes early, so we have a limit on how late at night we can fly it, forklarer han videre.

 -Like most new technologies, you have to walk before you can run, so that’s how we’re approaching it. We’re trying to work around those challenges and, hopefully, learning and will continue to work with the FAA and the airport so that we can continue to do it better in the future, slutter han.

Showet blev ydermere delt op i en masse location, hvor værten så ellers skulle være “inde i selve historien”, i stedet for at gemme sig i et studie.

Derfor er værten Jack Mitrani en “moving host”, der bliver ræst rundt i løbet af udsendelsen.

Hugh Arian fortsætter:

 -We want to make his hits more immersive, so we will have Jack walking through the crowd and amongst the people, starter han og fortsætter.

 -We’ll also pull the curtain back for people, as we started in Minneapolis, doing a couple hits in the athlete lounge, in VIP areas, and other behind-the-scenes places, slutter han.

Vi fik vist lige nævnt at der var et RED kamera med.

Det var der også.

Det brugte de på en MōVI.

Hugh Arian fortsætter:

 -We feel like the RED camera gives us a more cinematic look and the MōVI mount gives us a lot of freedom to move smoothly, fortsætter han.

 -That’s more of a cinema tool, but we have adapted it to be a live camera, and we’re bringing that back to the truck. That has been a challenge. It won’t match exactly to the rest of the show, but it has gone well so far, and we’re feeling good about what it adds to the show, slutter han.

Læs også  ­I takt med at FF vinder frem

Slutteligt var der – også lige – et skvat over – 30 “konventionelle” kamera kæder, til at sørge for den – sådan lidt – mere almindelige dækning af begivenheden.

Hardware

FollowCam – trådløse kameraer monteret på alt fra boom poles til andet, der flyttes af operatører på ski, snow boards eller andet

CondorCam – punkt til punkt snor kamera der er hurtigt nok til at dække skihop – vist nok udstyret med et x8 sloMo Sony HDC-4300 på en gimbal

Sony HDC-4300 til x8 gange slow

Movi Pro – gimbal system der kan bære tunge kameraer

Antelope Pico – mini kamera der kan levere op til 350FPS i HD – SDI ud

Til sloMo brugte de (også ) en række Sony HDC-4300 high-speed kameraer, der kan levere op til  8x sloMo, suppleret med et eller flere Antelope Pico miniature sloMo kameraer, der kan optage i op til 350 FPS i HD, samtidig med at der kommer et “almindeligt” 1080i50/60 signal ud via HD SDI, så der fra dette kamera kan “klippes” mellem real tids og – næsten – 6x sloMo.

Der blev også brugt “almindelige” snor systemer, som et CondorCam, der kan bevæge sig hurtigt nok til at følge ski hop.

Slutteligt var der omkring 12 håndholdte kameraer der “dækkede begivenheden” og som “spillede” med publikum, når deres helte var henne og sige hej, som det fremgår af highlights, nederst.

Lyden 

“X Games Aspen 2020” blev naturligvis produceret i 5.1 surround, hvilket – desværre – krævede mere end 200 mikrofoner, suppleret med mere end 25 trådløse, der alle “snakkede sammen” via (blandt andet ) Andiamo MADI og Calrec Hydra.

Vi har fundet et sammenklip af highlight, der – ærligt talt – virker som om at “X Games Aspen 2020” endte som endog særdeles veloplagt TV.