UK amok over Norsk produktion

Alle veje fører som bekendt til Rom.

Og nu hvor den mest progressive producent i Norden hedder Nent Group, og dermed Viaplay, har du gættet det.

“Wisting”, der netop er nået til England, og endt på BBC Four, er “naturligvis” en Viaplay Original, der “kom videre”.

Serien, der – mere eller mindre – er udråbt til “The new Nordic Look”, er ydermere en norsk produceret serie, hvorfor England nu (det er jo ikke første gang ) priser norsk filmproduktion, der – sammen med Sverige – ser ud til at have løbet totalt fra – ellers progressive – DR Drama, der nu må nøjes med at hentyde til at det da vist nok var dem der opfandt begrebet.

Tilbage i Norge, og dermed på BBC Four, savler de videre og glæder sig over alt fra look til vibe i denne Cinenord og Good Company Films produktion, der – mere eller mindre – gør alt det som – for eksempel – amerikanerne og canadierne gør.

Den er bred, den er anamorfisk og den er “mørk”, med skygger i.

Serien, der er en 10 episoders produktion, har blandt andet Carrie-Anne Moss og Sven Nordin med som et par af de ledende roller.

Og selv om at det ikke kan undre handler det hele så ellers om at William Wisting, der arbejder for FBI, forsøger at opklare en række mord, der ligner seriemord.

Læs også  Copenhagen Film Fund ind i Straight Forward

Det hele er så ellers pakket ind på hvad der må siges at være en pænt lækker indpakning, der er graded hos Nordisk Film ShortCut Oslo, af Dylan R Hopkin i DaVinci Resolve.

Dylan R Hopkin der tjekker Norge ud for tiden, fortæller:

 -Norway’s TV drama market has exploded. An increasing number of local high-end feature film directors and cinematographers are doing television now, which has fed into an appetite for Scandinavian crime series in foreign markets, starter han og fortsætter.

 -At the same time, the role of the colourist has expanded. We now do more finishing tasks during creative colour sessions than ever before, including stabilisation, reframing shots, creating camera movement, texture and lighting management, sky replacements and more, slutter han.

Noget der – som det fremgår af den færdige grade – så er billederne jo “bare” optaget derud af.

Og så har de ellers fået tæv i post.

Instruktøren er Trygve Allister Diesen, der sammen med conceptual cinematographer Jørgen Johansson har lavet en “little off white” produktion der er balanceret til D65 (6500 kelvin), og – igen som det fremgår suppleret med “grittiness”, “darkness” og absolut ingen angst for “greenish-yellow highlights”, suppleret med “cyan-tinted blacks”.

Resultatet resulterede i at selv sne ikke længere er hvidt i denne produktion.

Læs også  Ny chef på Scripted hos Endemol Shine Group

Folk der har mod på at kopiere, skal vide at udgangspunktet er en Kodak FPE LUT fra netop DaVinci Resolve, der – også – har fået tæv.

Hopkin forklarer videre:

 -I took a couple of hero shots from each scene to establish a more detailed grade that would suit the story. We began with the wide shots, then moved on to the medium and close-ups, forklarer han og pointeret at sådanne ideer trækker tænder ud, hvorfor det hele blev forestået påå en Mac Pro med hele 2 NVIDIA 1080Ti GPUer.

For hele tiden at kunne se resultatet var der hele tiden en Flanders Scientific XM551U 55 OLED monitor inde over.

Her en promo for serien, der i vores del af verden kan ses på Viaplay.