Nent fokuserer på scripted indhold

Mange gik måske og troede at Nent Group var på vej til at “slappe lidt af med investeringerne” nu hvor de har gang i produktioner for milliarder, suppleret af – mere eller mindre – ligeså mange på vej.

Men nej.

Koncernen må have regnet på det hele og fundet frem til at der er penge i TV serier, hvorfor de nu leder efter en eller flere såkaldte equity partnere der kan putte flere penge ind i deres produktioner og tjene nogle penge sammen med Nent på noget så cool som indhold.

Nordic Entertainment Group, der lige for tiden tæller 32 selskaber i 17 lande, er samtidig igang med at etablere en ny organisation, der – om muligt – er endnu mere fokuseret på scripted drama produktion.

I den forbindelse løfter Nent nu sløret for at de ikke længere vil “nøjes” med at lave serier.

De er også parate til at gå ind i “movies”, hvilket må siges at være en spændende udvikling.

Den nye organisation/organisering vil betyde at alt non-scripted produktion samt branded entertainment og event forretningen bliver samlet et sted, og solgt fra, når det bliver muligt.

Scripted drama bliver så ellers samlet, og prioriteret.

Til denne udvikling søger Nent Group en eller flere minority equity partners.

Læs også  Nent Group køber womens tennis til stream

De fleste vil have bemærket at hovedparten af alt deres scriptet indholds produktion bliver sendt på Viaplay.

Og da denne streamer havde premiere på hele 21 Originale serier i 2019, kan der ingen tvivl herske om at Nent Group har regnet på tallene og kan konstateret at deres sats fungerer og tjener penge hjem til koncernen.

Noget der ser ud til at blive understreget af at der allerede nu er mere end 30 Originale produktioner igang her i 2020.

Og hvis du troede at det er nok, så er ambitionen at der skal premieres 40 Originale produktioner om året i den nære fremtid.

Tilbage til den nye struktur, så vil den nye “scripted production business” afdeling består af følgende selskaber:

Brain Academy Nordics, Nice Drama, EPIQ og Monster Scripted. Monsters CEE produktions selskab Paprika, Nent Studios UK, DRG og NENT Groups joint venture med FilmNation Entertainment.

I USA er Brain Academy US med, samt Nent Groups investerings selskab i Los Angeles, Picturestart en del af fremtiden. 

Den ikke scriptede del der alligevel køber hovedparten af deres indhold hos selskaber som Strix, Baluba, Monster Entertainment, Novemberfilm, Moskito, Rakett, Strong Productions og Production House; Splay One; Playroom, One Big Happy Family, og Grillifilms, skal sælges.

Det er lidt uklart, men det ser ud til at Nent Group har planer om at bruge ACF som financial advisers og lade dem sælge den/de non-scripted produktions og event selskaber, de ejer.

Læs også  6 år til med golf

Stella EOC kommer til at sælge deres branded entertainment business, konkret Splay One.

Anders Jensen, NENT Group President og CEO siger: 

 -This reorganisation reflects how important it is for us to focus even further on the opportunity we have with scripted original content, its relevance for our Viaplay streaming service and the expansion ambitions that we have for the coming years. We therefore have a clear ambition to grow the number of Nent Studios produced Viaplay Originals. We have also proven that these and many other shows are attractive to international media partners, who have picked up the rights for key territories around the world. We have had talks with several third parties who have expressed strong interest in investing in the exciting journey with the reorganised Nent Studios. Our successful non-scripted, branded entertainment and events companies primarily work with third party clients, which is why we believe that they will benefit from new owners that are more focused on these segments of the market, slutter han.