Svenskerne streamer mest

Nu kan det godt være at vi selv synes at vi er ret hårde til at streame her i landet.

Og det er vi bestemt også.

Svenskerne er bare bedre.

Nye tal fra Ampere Analysis viser således at mere end 55 procent af alle hjem i Sverige har en – eller flere  – streambokse, hvilket kan oversættes til “hardware”, og dermed ikke “bare” et smart TV.

Bare Rolig.

Vi er dog også ret vilde her i landet.

Her er omkring 51 procent af alle hjem udstyret med hardware der kan streame, på den ene eller den anden måde.

Som vi forstår det, handler Ampere Analysis, analysen primært om hardware som “en stream boks”, eller en “stick”.

Uden at være helt afsporet gætter vi dog på at det også inkluderer – andre – smarte kasser som et Apple TV, diverse Android bokse og alt Amazon har opfundet.

Bare det kan monteret på et TV, er det en OTT boks, tæller den med her.

Når det er på plads, kan der vist ingen tvivl herske om at verden er begyndt at streame.

USA og England er også begge oppe på at 51 procent af alle hjem nu har en eller flere kasser der kan streame, via “an OTT device”.

Læs også  Sony vinder en Emmy

Ganske interessant og formodentligt ikke relevant her i landet, viser det sig at Amazon’s Fire TV er det mest brugte hardware på flere markeder, hvilket kunne tænkes at hænge sammen med at netop Amazon Prime er pænt store i både England, Tyskland og i Italien.

I Tyskland og i Japan er det således 40 procent af de streamende husstande der valgte at bruge en Amazon Fire TV stick.

I Norden er det – ikke overraskende – Google Chromecast, der hersker, hvilket også er tilfældet i Nederland ( der hed Holland indtil årsskiftet ).

Begge steder ejer Google op imod 50 procent af markedet.

Minal Modha, consumer research lead at Ampere Analysis, siger:

 -More than any other sector, the streaming adapter market is a competitive battleground for companies with wildly different strategic imperatives – ranging from Amazon and the support which Fire TV provides for its retail operations, Apple and its high-end device ecosystem, Google and its advertising businesses, and Roku and its mix of monetisation mechanisms, slutter han.