Streaming vinder ikke

Den årlige Nostradamus rapport der er et tiltag der bliver præsenteret hvert år på Göteburg Film Festival, ser ud til at mene – noget ganske andet – end stort set alle andre, nemlig at fremtiden for streaming ikke ser helt så lys ud, som mange måske gik og troede.

Channel 4 CEO Alex Mahon, samt Anna Croneman, der er head of drama på SVT, samt Philip Knatchbull, CEO of Curzon mener således at de næste fem år, kommer til at “ændre” fremtiden for streaming.

De er ikke specielt præcise, og nøjes da også blot med at mene at forretningen SVoD “er under forandring”.

Ikke at den – nødvendigvis – bliver mindre.

Konkret skulle de dog mene at udviklingen går i retning af at “ingen” dominerer markedet om 5 år.

Dette forstået sådan at de næste 3-5 globale tjenester der – hver især – smider 1-3 milliarder dollars efter indhold – om året – de næste fem år, heller ikke ender med at komme til at dominere.

De tre profeter fra Nostradamus rapporten, mener i stedet at den “almindelige kunde” forventer at kunne komme til at “vælge” en eller flere streamtjenester, samt køber “bundles of content”, suppleret af “Advertising funded” indhold, hvor  den enkelte kunde – som eksempel her i landet – kunne vælge TV2 Play og Viafree, og supplere med en “omgang” crime fra Discovery.

Læs også  Meget usikkert glas

Vurderingen er nemlig at – selv – broadcastere bliver nødt til at begynde at sælge deres indhold i “pakker”, så den enkelte husstand “kan nøjes med” at købe crime fra en broadcaster, underholdning fra en anden og endelig nyheder fra en tredje.

Dette afstedkommet af – må man formode – en forventning om at forbrugeren ikke længere ( om fem år ) ønsker at betale “fuld pris” for adgang til “hele TV kanalen” ( igen et tænkt eksempel ).

Philip Knatchbull, CEO of Curzon advarer i den forbindelse om udviklingen med Brexit.

Han siger:

 -I’m worried about the UK becoming cut off from Europe, startede han og fortsatte.

 -Losing the diversity that comes from everybody being able to commingle and not worry about where they’re from and where they’re based, sluttede han på the Göteburg Film Festival.

Dette års 2020 Nostradamus rapport er den 7. af slagsen, der – bevares – mest er en slags kreativ tilgang til udviklingen af streaming og broadcast markedet, hvilket må være årsagen til at årets rapport hedder “The Nostradamus Report – A Creative Explosion”.

Johanna Koljonen, der har skrevet rapporten siger:

 -Opportunities are enormous, and there is real excitement both in the industry and audiences for the new voices breaking through internationally. The enormous demand is good for business, but everyone also seems to feel the market now also allows for real action on social responsibility, and for long-overdue experiments with releasing, slutter han.

Læs også  Så kommer der en mk3

Blandt dem rapporten har talt med, er:

Lars Blomgren/ Excecutive Producer and Head of Scripted EMEA at Endemol Shine Group

Anna Croneman/ Head of Drama at SVT

Leon Forde/ Managing Director at Olsberg SPI

Stine Helgeland/ Head of Communications, Strategic Insight and International Relations at the Norwegian Film Institute

Philip Knatchbull/ CEO at Curzon

Alexandra Lebret/ Managing Director at the European Producers Club

Fabio Lima/ Founder and CEO at Sofa Digital

Alex Mahon/ CEO at Channel 4

Susanna Snell/ Head of Audience Insight at YLE

Bérénice Vincent/ Co-founder of Collectif 50/50 and Co-founder of Totem Films. 

Det er muligt at læse hele rapporten her