Xee bag nyt originalt dating format

TV kanalen der med rekordfart er gået fra at være et streamtilbud, til at blive en fuld TV kanal, der havde 96.000 seere til deres mest sete program i forrige uge, Xee er på vej med deres helt eget og dansk udviklede “eksperimenterende datingprogram”, “Sans for kærlighed”, som produktionsselskabet Drive har udvikles “i tæt samarbejde med Xee”.

Formatet, ser ud til at være målrettet “early 20 something” byder på “to danske singler”, der i løbet af en sæson på 8 episoder “forsøger at finde kærligheden – ved hjælp af deres sanser”. 

De to singler, “Mads” og “Alina” skal derfor igennem en masse “eksperimenter”, hvor de “ser”, “dufter”, “lytter”, “føler” og “kysser”….”sig frem til den rigtige partner”. ( de mange mennesker på billedet, kunne tænkes at være de deltagere der skal lugtes til ).

Mads Emil Heitman, der er 27 år og bor i København siger:

 -Jeg meldte mig til programmet for at presse mig selv lidt, komme ud af min komfortzone, og tvinge mig selv til at møde nogle andre piger, end jeg ellers ville. Jeg vil gerne finde en kæreste, som jeg kan være venner med samtidig med, at vi er i et forhold. Jeg søger en soulmate, starter han og bliver suppleret af Alina Toft Pedersen, der er 30 år og bor i Vejen.

Læs også  DR undersøger hash

Hun siger:

 -Hvis du går på Tinder i Vejen, finder du stort set ingen på min alder. Jeg vil gerne finde en kæreste, der kan få mig til at grine, og som kan acceptere, at jeg kan være lidt af en mundfuld. Tænk nu, hvis mit livs kærlighed er med i dette program. Det kunne jo være helt vildt, slutter hun.

For at gøre det hele lidt teknisk, har formatet hyret hjerneforsker Troels W. Kjær, og Pernille Slot, der er ekspert i nonverbal kommunikation, til at hjælpe de unge deltagere.

Troels W. Kjær siger:

 -Jeg interesserer mig for, hvad der sker i hjernen, når man bliver forelsket. Man taler generelt om forelskelsens tre faser, en tiltrækningsfase, en voldsom forelskelsesfase og en mere langvarig gensidig sympatifase. Den ubevidste sansning er en stor del af tiltrækningsfasen, slutter han.

Som du sikkert har gættet det, bliver deltagerne så ellers valgt fra, efter hvert eksperiment, så der til sidst (?) kun er en partner til Mads og Alina.

PONR ser ud til at være der hvor der kun er “tre kandidater ( til ) hver”, som Mads og Alina (?) så skal “på date med”. 

Her finder seerne, og deltagerne så ud af om at “Mads og Alina’s sanser har hjulpet dem med at finde det rette match”.

Læs også  Nent og YouSee deler Premier League

Pernille Slot hjælper lidt til her.

Hun forklarer:

 -Nonverbal kommunikation, herunder signaler fra ansigter samt kropssprog, kan fortælle en hel del om tiltrækningen mellem to mennesker. I tiltrækningsfasen er synssansen den dominerende, fordi det første indtryk af et menneske, det vi ser, er afgørende for resten af relationen, slutter hun.

Deltagerne er – generelt – totalt ukendte.

Med et par undtagelser.

Unge der allerede ser en masse reality TV, vil nemlig kunne genkende Tabita Thinggaard og Liv Frandsen, der er kendt fra “X Factor” og “Ex on the Beach”.

Der er (lineær ) premiere den 13. februar på Xee.

Formatet kan også streames fra det tidspunkt.

Man må formode at der kun bliver sluppet en episode ugen ( som stream ) da det ellers ville være muligt at se “slutningen” før den bliver vist på TV.

Det er første gang YouSee producerer et datingprogram.

Her en promo