YouSee klarer skærene

Så skulle de nyeste tal være ude i forhold til det lovede tab af TV kunder.

Og selv om at flere eksperter ser ud til at vurdere at det er voldsomt at hele 71.000 kunder droppede deres abonnement hos YouSee i 2019, er det nærmest ingen ting, eller “bare” som det plejer at være.

YouSee taber nemlig TV kunder hvert eneste år, og kan således se tilbage på at have tabt 71.000 i 2019, 57.000 i 2018 og endelig 80.000 i 2017.

Koncernen har med andre ord tabt en hulens masse TV kunder de sidste mange år – stort set – uden at det ser ud til at have betydet noget særligt for koncernen.

Bevares, direktøren har været ude i flere medier og pointere at han da bestemt ikke er tilfreds.

Omvendt tyder meget lidt på at sidste års “TV krig” med Discovery Networks har påvirket deres tab af kunder særligt meget.

Igen.

Det er meget tydeligt at Discovery Networks er voldsomt påvirket af at have mistet omkring 1,2 millioner TV hjem, hvorfor deres seertal – som bekendt – er raslet ned til – noget der ligner – en god del under halvdelen af hvad de havde af seere før.

Det samlede antal kunder der nu er tilbage hos YouSee, er således 1.171.000 TV kunder, hvilket naturligvis understreger at YouSee tjener færre penge på TV distribution.

Læs også  Solen skinner altid på TV2mandage

Omvendt kan der vist ingen tvivl herske om at kunderne – hovedsageligt – blev hængende.

Og med lidt held har de også købt internet til deres drejeskive telefon.

YouSee’s omsætnings tab i 2019, skulle dog være blevet påvirket af udviklingen.

Dog blot med knap fire procent, hvilket må siges at være “billigt sluppet”, efter den voldsomme mediekritik koncernen var udsat for i Q4 2019.

Igen.

Det var blot 24.000 kunder der forlod butikken, mod 19.000 TV kunder i Q3.

Det er med andre ord svært – ikke – at se det som en “helt almindelig udvikling”, hvor streaming og det længe lovede “cable cutting” nu endeligt ser ud til at være nået her til landet.

Den helt store taber ser dermed ud til at være Discovery, hvor Politijagt i sidste uge blot fik 67.000 til at se med på hoved kanalen, mens tre “Anja og Viktor” film hentede fra 18 til 28.000 seere over på Kanal 4.

Xee’s mest sete programmer havde til sammenligning 30-32.000 seere, hviklet nu betyder at Xee er større end Kanal4, ganske som National Geographic er større end – eller havde lige såp mange seere – som Discovery kanalen.

Begge havde 18.000 til deres mest sete program i sidste uge.

Ganske interessant ser det ikke ud til at seerne har valgt TV3 kanalerne som alternativ til Discoverys tilbud.

Læs også  DR1 glæder sig til at du kigger forbi igen

“Masterched” har stadig fra 155.000 til 193.000 seere i sidste uge, mens Luxusfælden – der blev sendt 3 gange i sidste uge – havde fra 82.000 til 140.000, hvoraf – gætter vi på – mindst en var en genudsendelse.

Seerne er med andre ord på TV2, hvor “Badehotellet” løber fra alle.

Denne gang med vilde 530.000 flere seere end “X factor”, der – må man formode – er det mest succesfulde format, altså lige bortset fra “Badehotellet”, der – omvendt – også havde heftigt mange flere seere end det 3. mest sete format i sidste uge.

DR formatet “Versus”, der var deres mest sete og det 3. mest sete i sidste uge, havde nemlig tæt på 250.000 færre seere end  “X factor”, hvilket ser ud til at understrege at underholdning altså fortsat indtages på TV2, mens DR – sådan lidt – da godt må være med, bare det er hyggeligt.

Seertallene i bunden af top tyve, er i den fornbindelse begyndt at dale igen.

Der var således “kun” 393.000, der så de to mindst sete formatet på top tyve listen over de mest sete programmer.

Disse, “Det magiske Australien” og “All the money in the World” blev begge sendt i weekenden.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.