Hvordan synes du Super Bowl lød

Her et par uger efter noget der er tæt på verdens mest sete show, er der sikkert enkelte der har tænkt over lyden på det såkaldte Halftime Super Bowl Show.

Et show der blot varede i 14 minutter.

14 minutter der til gengæld bare skulle fungere.

Hvert eneste sekund.

Ellers ville de 104.1 millioner seere sikkert blive lidt sure.

Heldigvis gik alt efter planen.

Dette dog også kun fordi folkene bag lyden, havde brugt lidt tid til at planlægge den.

Super Bowl Halftime Showet, er – i den forbindelse – ikke kun et mareridt for lyden.

Den scene det hele forgår på, bliver jo stillet op, og efterfølgende pakket ned, før det omtalte 14 minutters show overhovedet kan afvikles.

Bag lyden finder interesserede i den forbindelse – ikke overraskende – Sennheiser, der havde udstyret Shakira med ikke en men hele 3 Sennheiser SKM 6000 transmitters der var udstyret med hver sit MD 9235 hoved.

Det hele blev så ellers samlet i et Digital 6000 wireless system, hvor hver mikrofon havde hver sin kanal/frekvens.

Det ville med andre ord være muligt at “gå ned” to gange, mens der blev fundet nye mics frem, på de 14 minutter showet varede, hvis der nu viste sig at være problemer.

Læs også  Streaming v2 i Danmark

Det var der som bekendt ikke.

Alt gik som forventet, og lød da ærligt talt ret godt.

Bad Bunny der også kiggede forbi, fik hans eget sæt, der kørte på egen kasse (også en Digital 6000 ) så intet, absolut intet kunne gå galt.

Gary Trenda, Lead RF Technician for Orlando, FL-based Professional Wireless Systems, forklarer:

 -It is not a traditional concert environment where you can put antennas out on the side of the stage where they are relatively close to the performer, starter han og fortsætter.

 -We deployed antennas on the sidelines and aimed them at where the stage was going to be; then we used an RF-over-fiber system to connect back to the receivers, which were in a rack room under the stands, forklarer han videre.

 -In a show like this, reliability is critical understreger han.

 -We’ve got to pick up the signal at a longer distance, and it really needs to be rock solid, slutter han.

Gary Trenda fortsætter om oplevelsen med kombinationen af Sennheiser Digital 6000 wireless og en bunke SKM 6000/MD 9235 mics, der hører til i den absolutte verdens klasse, også rent prismæssigt.

 -This is my second Super Bowl using Sennheiser digital systems, and our experience has been that even in a crowded RF environment, it is a very reliable microphone system, starter han og fortsætter.

Læs også  TV2 på vej med real Crime serie

 -As one would expect, the RF environment at the Super Bowl can be challenging.

Han forklarer:

 -In the stadium area alone, there are probably 500 frequencies of mics and IEM-type systems – so we are really looking to zero in on the mics we care about and filter out anything else. This is why we applied 6 MHz cavity tuned filters in front of the Sennheiser receivers. The filters are tuned specifically to the frequencies we were using for that pair of microphones, slutter han.

Super Bowl er dog en voldsom størrelse.

Derfor var de nødt til at “snyde lidt”.

Gary Trenda forklarer:

 -We called Sennheiser and they were able to send handheld transmitters in a range that was exactly what we needed for the show. We then swapped out the blinged out shells onto entirely different transmitters. The support from Sennheiser was fast and dependable, slutter han og løfter dermed sløret for at det er muligt at “bestille frekvenser” hos Sennheiser.

Altså forudsat at der er 100 millioner der kigger med.

Her actet fra the LIV Halftime Super Bowl Show.