DR omdefinerer børn

DR er i øjeblikket ved at omdefinere deres indholdsproduktion til de yngste,

Konkret i form af lidt bredere og en lidt længere definition af hvad de enkelte afdelinger af DR kan, og hvor de skal ramme.

Derfor er Ramasjang er nu blevet til en størrelse der er målrettet de 4-8-årige, mens Ultra er til de 9-14-årige.

Og nu hvor DR også gerne vil lave TV til de alleryngste, der som bekendt er fra 1-3 år, har DR planer om at “lancerer et helt nyt tilbud til dem senere i år”.

Børn skal med andre ord helst se DR fra de fylder 1 år til de er 14 år, hvor de så må se (?) DR3, måske.

Motivationen bag ændringerne, er at DR har en “lang tradition for stærke børnefællesskaber”.

Disse er dog “i forandring i disse år”, mest påvirket af “den lille smarte”, mobilen.

Og da børn “typisk” først får sådan en når de fylder 9 år, dækker Ramasjang derfor helt frem til de 8 årige fylder år.

De 9 årige og frem, formodes at bruge det meste af deres liv på mobilen, hvorfor Ultra træder i karrakter der.

Definitionen, eller skillelinjen har tidligere være “ved skolestart”.

Men nu hvor budgettet klemmer og børn generelt udvikler sig til ( telefon) forbrugere tidligere, redefinerer DR altså deres indhold til at passe til virkelighedens børn.

Læs også  OL2020 skulle blive til noget

Og nu hvor netop mobilen udvikler børn fra – netop – at være børn, til at blive mediebrugere, er det altså forklaringen på omdefineringen af indholdsproduktionen.

Morten Skov Hansen, der er chef for Ultra og Ramasjang samt det kommende småbørnstilbud ( de 1-3 årige ), siger:

 -På Ultra og Ramasjang vil vi kendes på at være dem, der kender danske børn bedst. Det gør vi blandt andet ved have en stor inddragelse af børnene, hvor vi insisterer på at tale med dem og inddrage af dem i produktionerne. Udover børnene spiller også fagfolk og organisationer en stor rolle i at bidrage med deres viden på området. Med en bred viden sikrer vi, at børneuniverserne fordyber sig i de emner og problematikker, der fylder i dansk børneliv lige nu og her. Det skal kendetegne og definere vores public service-tilbud til hele børnemålgruppen, og med ændringerne i målgrupperne vil vi fremtidssikre at bevare den relevans, slutter han.

I den forbindelse er det også på sin plads at de voksne kender inddelingen af DR’s børnemålgrupper.

Kun på den måde, kan den voksne nemlig vælge det korrekte “..børneunivers, hvor indholdet er skræddersyet og relevant for barnet…”.

Og nu hvor Ramasjang målgruppen har ændret sig, følger Ultra – målgruppen naturligvis med.

Pludselig kommer der nye programmer og tematikker, der – pludselig – henvender sig til “en ny og ældre aldersgruppe”.

Læs også  Så er det på lørdag at vi står sammen på TV2

Som eksempel nævner DR fiktionsserien “Akavet” der er målrettet de større børn, der er på vej ind i teenageårene.

Serien tager nemlig “..specifikt udgangspunkt i lige præcis den aldersgruppes hverdag, dilemmaer og tabuer..”.

Blandt temaer som Ultra nu kunne tænkes at komme ind på, er nøgenhed, konfirmation og deling uden samtykke, da det er relevant blandt de 9-14-årige, i følge DR.

Slutteligt er DR som pointeret på vej med tilbud til de 1-3 årige.

Og hvis du ikke vidste det, streamer denne målgruppe store mængder af indhold fra DR.

DR har i hvert fald tal der viser at “..omkring hvert tredje danske barn under tre år ugentligt streamer indhold fra DR..”.

Konkret op imod en halv time om dagen.

Derfor er det planen at DR etablerer et/flere nye børneunivers(er) i år, ..”hvor landets småbørnsforældre kan tilvælge et alternativ til kommercielle tilbud..”.