DR Drama vil være vedkommende og relevant

En del tyder på at den nye dramachef på DR har en plan.

En plan, der ser ud til at inkludere ændringer i måden DR laver serier på.

Indtil videre har han dog ikke mere travlt end at seerne først kommer til at opleve forandringerne over de næste tre-fire år.

Herefter vil seerne til gengæld opleve “en større variation i genrer og tonalitet i DR’s dramaserier”, som Christian Rank forklarer det.

Problemet er åbenbart at “…Det er ikke længere nok at lave en god krimi…”.

Serierne DR skaber skal også være “særegne danske og relevante”.

Dermed begynder Christian Rank at realisere, hvad han må have planlagt, der to år tilbage, hvor han blev chef på DR Drama.

Vel sagtens den afdeling i DR, der gennem tiderne har modtaget flest priser.

Priser for serier som “Livvagterne”, fra 2009, “Ørnen” fra 2005, samt “Nikolaj og Julie” fra 2003 og endeligt “Rejseholdet”, fra 2002.

Siden kom – som bekendt – Netflix, HBO og andre SVoD tjenester – og det er nu dem DR skal til at fratvinge seere.

Christian Rank forklarer:

 -Vi skal fortælle gode, medrivende historier, der griber fat i relevante og vedkommende temaer, som knytter sig til vores samtid. Vi skal gøre det med vidde og varme, så vi rammer et bredt publikum. Vi skal fortælle historier, der er ærlige, og fortælles i øjenhøjde med karakterer fra netop deres ståsted i Danmark. Og så skal vi turde være originale og modige. Hvis vi kan lave serier, der lever op til de kriterier, så tror jeg på, at vi kan få rigtig bredt fat, starter han og hentyder til “Når støvet har lagt sig”, der havde 870.000 seere på tværs af platforme på premieredagen.

Læs også  EBU synes at der skal fart på

Suppleret med at første sæson af “Doggystyle” endte med at have 466.000 seere, der så med på flow og som streamede serien.

Når det er på plads, er DR ude i en stærk konkurrence om seerne idag, forklarer han videre:

 -…”vores serier skal være samtalestartere og referencepunkter, der kan alt det, jeg nævnte før: Være medrivende, engagerende og bredt favnende. Vores serier til børn og unge skal være relaterbare og identificerbare for målgruppen. De skal blive klogere på sig selv og hinanden. Jeg synes faktisk, at konkurrencen gør det tydeligere, hvad vi skal lave. Niveauet på andre serier er tårnhøjt og inspirerende, og det tvinger os til at holde os på dupperne. Det at lave en god krimi er ikke længere nok – dem er der nok af. Vi skal lave det særegne danske og særegne relevante for at lykkes med vores mission. Det er en udfordring, forklarer han videre og – nærmest – lover at DR Drama også er på vej med indhold til andre målgrupper, end dem der ser med søndag aften.

Han forklarer:

 -At lave vedkommende dramatik til vores børn og unge er noget af det fineste, vi kan gøre. Og hvis vi er rigtig gode til at gøre det, kan vi udvikle vores formsprog og skabe en sammenhæng mellem børne-ungedramatikken og voksendramatikken. Hvis vi lærer at være relevante og vedkommende for de målgrupper, ligger der erfaringer, vi kan bruge i den brede dramatik, fortsætter han og løfter lidt af sløret for kommende søndagserier, på DR1.

Læs også  Waoo fortsat hovedsponsor

 -I efteråret 2020 har vi premiere på “Ulven kommer” – en spændingsserie, som tager fat på mistanke om vold i familien. Statsminister Mette Frederiksen brugte en stor del af sin nytårstale på at beskrive netop det kompleks. Den evne, vi har til at gribe ind i aktuelle emner, er afgørende for DR Dramas succes, og den skal vi beskytte. Vi skal både stå på vores historie og udvikle os, når vi åbner os ud i flere genrer og tonaliteter. Jeg er meget bevidst om behovet for, at vi udvikler os, slutter han, og når lige at pointere at han ikke mener at – for eksempel – “Badehotellet” ville fungere på DR1.

 -Det er fint, at TV2 har “Badehotellet” – vi skal noget andet. Hvis vi vidste, at vi kunne nå 1,4 millioner seere blot ved at bestille et nostalgisk lystspil, så ville vi nok gøre det, men så simpelt fungerer det ikke, slutter han.