Telia i krig med Discovery Networks

En del kunne tyde på at det ikke kun er/var YouSee der undrer sig over Discovery Networks prissætning af deres kanaler.

Uanset om det er den ene eller den anden part, er – omkring – 21.000 Telia TV kunder på vej til at miste alle de kanaler de har fra netop Discovery Networks. 

Mads Houe, der er pressechef hos Telia forklarer:

 -Vi forhandler med Discovery Networks, men da det ikke er sikkert, vi kan få enderne til at mødes, har vi skrevet ud til kunderne for at varsle, hvad det kan få at konsekvenser, hvis vi ikke når til enighed, starter han og fortsætter.

 -Det er klart, hvis ikke vi når til enighed med Discovery Networks, vil deres programmer ikke længere være tilgængelig i Telias tv-produkter, slutter han uden dog at være præcis om hvor langt parterne er fra hinanden.

Igen.

Udmeldingen ser ud til at komme på et uheldigt tidpunkt, der minder gevaldigt meget om forløbet hos YouSee.

Det kunne med andre ord se ud til at Telia – som YouSee – mener at priserne på de enkelte kanaler er “for høje”, eller at de – bare ikke – kan tjene nok penge på at distribuere Eurosport 1+2, Eurosport Player, Kanal 4, Kanal 5, 6’eren og Animal Planet, blandt andre kanaler.

Læs også  Et marked imploderer

Og det er så derfor at Telia har informeret deres kunder om denne potentielle udvikling, der – konkret – bliver til virkelighed den 3. marts, med mindre at parterne bliver enige.

Christian Kemp, der er CEO for Discovery Networks Danmark, er ærgerlig over situationen og forklarer:

 -Vi vil gerne finde en løsning sammen med Telia. Men bestemmer de sig for at fjerne vores kanaler, har seerne gode muligheder for at se vores kanaler direkte på Dplay, eller hos andre tv-distributører. Vi lever heldigvis i en tid, hvor tv-seerne har flere valgmuligheder end nogensinde før, slutter han og når lige at pointere at årsagen til at parterne er “uenige” er at Telia – i følge Christian Kemp – betaler “mindre for Discovery Networks indhold end resten af markedet”.

Man kunne forestille sig at det er den “detalje” Discovery Networks Danmark nu vil ændre, og at det er derfor at Telia er usikre på at de kan nå til enighed om priserne.

Discovery mistede som bekendt distribution til 1,2 millioner husstande ved årsskiftet, hvilket – for en god ordens skyld – er langt mere end 1,2 millioner seere.

De 21.000 TV kunder hos Telia, må omvendt formodes at være “primært unge”, der har et TV abo, på deres mobil, som de så bruger hjemme i stuen.

Læs også  E-sport er mere populær en almindelig sport

Er det tilfældet kunne Discovery Networks Danmark miste forholdsvist mange seere ved at miste distributionen hos Telia.