Så virker BRAW

Selv om at det i et stykke tid har været muligt at optage i Pro Res RAW, på en enkelt sub 10K camcorder, har det afholdt mange fra at gøre det, da Pro Res RAW er et “Apple centrisk produkt”.

Mange har derfor ventet på at Blackmagic Design kom med deres version af RAW, BRAW.

Og nu hvor Blackmagic Design har sluppet opdateringen idag, betyder at deres Video Assist 5 tommer og deres 7 tommer, i 12G versionerne nu kan optage BRAW over SDI.

Desværre er det ikke alle kameraer der kan sende ( det rigtige ) RAW ud til de her VA’er, eller Video Assist monitorer.

Omvendt bliver specielt ejere af Canon C300 II nok rigtigt glade, da det pludselig er muligt at optage RAW ud af dette kamera, til helt andre priser end før.

Bemærk evt. hvor lav manden må være for at passe ind i en 14mm

Ejere af Panasonic EVA1 kan omvendt også godt finde smilet frem.

Deres kamera kan nemlig også optages i BRAW fra nu af.

Specielt for EVA1 folket er det en positiv udvikling.

De har nemlig haft muligheden for at optage i Pro Res RAW, med det indbyggede “problem” at det kun er Apple software der kan læse det.

Derfor har det kun været muligt at arbejde med Apple Pro Res RAW, i FCPX.

Og dermed kun muligt på Apple hardware.

Læs også  Sony pusher IP på IBC2019

Det er der med et slag blevet gjort noget ved, da BRAW “bare” kræver at du har DaVinci Resolve i studieversionen.

Og det har du, hvis du har en 5 eller 7 tommers 12G VA.

Som du vil have oplevet rundt omkring på Internet, ligner BRAW ( og Pro Res RAW ) en million, hvilket – igen specielt i forhold til Canon – er lidt af et hit.

Kameraet laver allerede flotte billeder.

Desværre fylder optagelserne sygt meget, og så er de tunge at trække.

Suppleret med at Canon optagemedier er pænt dyre, også.

Ikke mere.

Med et slag er det nu muligt at optage på ( relativt ) billige ( v90 ? ) SD kort, der – formodentlig ikke kan følge med i de helt tunge kvaliteter. ( vi gætter på v90 som minimum )

Slutteligt er der – fortidens – problem med Apple hardware.

Det er ikke længere et “problem”, da Blackmagic sammen med Blackmagic RAW 1.7 og Video Assist 3.1 opdateringen supplerer med plugins til Adobe Premiere Pro og Avid.

Opdateringen betyder med andre ord at dem der ikke vil  Pro Res RAW, der – som bekendt – kun findes i 2 kvaliteter, høj og lav ( cirka 100 og 150 MB/s @4K DCI 24 eller 320-560MB/s

Data Rate 8Kp24 @12bit ) i stedet kan vælge BRAW og på den måde optage i RAW og leve på en PC.

Læs også  Premiere Pro siger hej til ProRes RAW

Hent BRAW opdateringerne her.

Herunder forklaringen på BRAW og hvorfor det findes i mange kvaliteter, der kan tilpasses opgaven.

Her Apples White Paper til deres Pro Res RAW, der er blevet opdateret i janaur. ( uden at det betyder at de skriver noget om 12-16 bit Pro Res RAW der ellers skulle være supporteret )