Streamerne vinder priserne

Sidste nyt på streamfronten i USA er at SVoD nu løber med alle priserne.

Altså de priser der uddeles ved Golden Globe og de andre TV fester, hvor “kun det bedste TV”, vinder priser.

Konkret i forhold til årets Golden Globe var Netflix, Hulu and Amazon nomineret hele 47 gange, hvilket er tæt på dobbelt så mange som året før, hvor disse streamere “kun” var nomineret 25.

En anden prisfest hvor streamerne også løb med det meste, var ved the Screen Actors Guild (SAG).

Her var det Apple TV+ der løb med det meste, til deres “The Morning Show”, der – ikke overraskende – vandt for skuespillernes præstationer.

Steve Nason, Research Director, Parks Associates forklarer:

 -These accomplishments mark Apple TV+’s first industry awards since its launch in November 2019. Awards recognition brings legitimacy to the original content in a streaming service and can be a significant boost especially in the early days after its launch. Such recognition certainly helped Netflix when the company first ventured into original content, and now the service scored 24 Oscar nominations this year, led by The Irishman and Marriage Story, slutter han.

Netop de mange priser, som streamerne hele tiden vinder, viser sig i følge Parks Associates at årsagen til SVoD tjenesterne løbende får flere kunder.

Læs også  Netflix stadig kun en lille spiller

Som eksempel bruges igen Netflix, hvor denne størrelses kunder for 64 procents vedkommende vælger at fortsætte som kunde, nu hvor denne streamer hele tiden vinder nye priser for produktionerne som kunderne derfor gerne vil se.

Parks Associates finder ydermere at betalings TV, der typisk er de dyre kabel TV kanaler, ikke længere “suverænt” sidder på seerne.

Begge størrelser, streamere og betalings TV, er nu oppe på at nå omkring 72 procent af USAs bredbånds kunder.

Dermed er betalings TV, ikke længere dominerende som det har været indtil nu.

Som altid må en sådan sandhed tages med det forbehold at det er pænt svært at få fingre i “bredbånd” uden at være kunde hos en af de udbydere, der også sælger ( eller ejer ) en eller mange betalings TV kanaler.

Igen.

Måler man som Parks Associates gør det, ser det nu ud til at Netflix og de andre streamere er “lige så store” som “betalings TV”.

En udvikling de mange priser som streamerne løber med, ser ud til at forstærke.

Her i landet er det lidt anderledes, da hovedparten af de serier vi kan se, kun findes på streamtjenesterne, der både producerer selv, suppleret med indhold købt hos netop betalings TV størrelser, som FX, Showtime eller NBC.

Læs også  Sæt kryds ved april

Her lige en promo for den kommende 3. sæson af Ozark og Westworld, der begge kommer her i marts måned.