Unge elsker Nordvision

Norske “Skam” har for alvor fået sat gang i det internordiske samarbejde i forhold til produktion af ung drama.

Så meget at der i 2019 blev produceret mere – i hele Norden – end nogen sinde før.

Noget de unge blandt andet har nydt godt af i form, af “Doggystyle II”, der i følge Nordvisions årsrapport, hører til blandt de mange Nordvisions tilbud de unge har kunne nyde i 2019.

Tilbage i 2017 blev der her i landet produceret 23 timers Nordvisions TV til de unge.

I 2019 nåede samarbejdet op på at producere 82 timers drama til de unge.

Der blev produceret en masse timer til samarbejdet

Indhold der blev vist i Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland.

Dette fordi en god del af de unge timer der blev produceret, af for eksempel DR, blev produceret i et såkaldt Nordvision regi, der betyder at den enkelte produktion – som en del af samarbejdet – bliver vist overalt i Norden.

Henrik Hartmann, der er generalsekretær for Nordvision siger:

 -Der er ingen tvivl om, at norske NRK’s unge-drama-succes med “Skam” har betydet meget for udviklingen af nyt TV og af streamingtilbud til unge, starter han og fortsætter.

 -Seriens succes viste, at det var muligt at få de unge til at se public service-fjernsyn igen. Det er jo ingen hemmelighed, at alle tv-stationerne i Nordvisions-samarbejdet længe har haft vanskeligt ved at tiltrække de unge, siger Henrik Hartmann, der er generalsekretær for Nordvision. Det er samarbejdet for de nordiske public service-udbydere, forklarer han videre.

Læs også  DR inviterede 25 unge ind i fem dage

Henrik Hartmann fortsætter videre om den kedelige udvikling at dem der dropper DR, aldrig kommer tilbage:

 -Hvor man måske tidligere troede, at de unge ville vende tilbage til public service-stationerne, når de fik børn, har de nordiske public service-stationer erkendt, at de ikke bare skal overlade det til sociale medier, YouTube og Facebook at levere indholdet til de unge, starter han og kommer med et par eksempler.

DR fik en god del millioner ud af samarbejdet

 -Finnerne har for eksempel lavet drama til Instagram, mens Norge for eksempel har gjort en del ud af, at deres unge-drama ikke skal være “for storbyagtigt”, så den også spejler unge i provinsen. Noget, som DR’s “Doggystyle” også beskæftiger sig med, slutter han.

Alt sammen noget der fremgår af Nordvisions årsrapport 2019, som alle kan læse her.

Det er dog ikke kun i forhold til de unge seere, at Nordvisions samarbejdet ligner et hit.

De voksne nyder også godt af det, da TV drama fra alle nordiske kom ud på alle markeder, konkret i form af hele 12 serier, der – i co-produktion – betød at vi her i landet også kunne se drama fra Norge, Sverige, Island og Finland.

NRK’s mediedirektør Øyvind Lund, der er ordførende for Nordvision, supplerer:

 -Ved at have indledt et forpligtende strategisk samarbejde sikrer vi, at befolkningerne i de nordiske lande kan spejle sig i alt det nordisk kultur, som forener os og gør os forskellige, som alternativ til de mange udenlandske serier. Og sådan vil det være i mange år frem,  

Læs også  De store opruster heftigt på indhold