Unge elsker Nordvision
Norske “Skam” har for alvor fået sat gang i det internordiske samarbejde i forhold til produktion af ung drama.
Så meget at der i 2019 blev produceret mere – i hele Norden – end nogen sinde før.
Noget de unge blandt andet har nydt godt af i form, af “Doggystyle II”, der i følge Nordvisions årsrapport, hører til blandt de mange Nordvisions tilbud de unge har kunne nyde i 2019.
Tilbage i 2017 blev der her i landet produceret 23 timers Nordvisions TV til de unge.
I 2019 nåede samarbejdet op på at producere 82 timers drama til de unge.

Indhold der blev vist i Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland.
Dette fordi en god del af de unge timer der blev produceret, af for eksempel DR, blev produceret i et såkaldt Nordvision regi, der betyder at den enkelte produktion – som en del af samarbejdet – bliver vist overalt i Norden.
Henrik Hartmann, der er generalsekretær for Nordvision siger:
-Der er ingen tvivl om, at norske NRK’s unge-drama-succes med “Skam” har betydet meget for udviklingen af nyt TV og af streamingtilbud til unge, starter han og fortsætter.
-Seriens succes viste, at det var muligt at få de unge til at se public service-fjernsyn igen. Det er jo ingen hemmelighed, at alle tv-stationerne i Nordvisions-samarbejdet længe har haft vanskeligt ved at tiltrække de unge, siger Henrik Hartmann, der er generalsekretær for Nordvision. Det er samarbejdet for de nordiske public service-udbydere, forklarer han videre.
Henrik Hartmann fortsætter videre om den kedelige udvikling at dem der dropper DR, aldrig kommer tilbage:
-Hvor man måske tidligere troede, at de unge ville vende tilbage til public service-stationerne, når de fik børn, har de nordiske public service-stationer erkendt, at de ikke bare skal overlade det til sociale medier, YouTube og Facebook at levere indholdet til de unge, starter han og kommer med et par eksempler.

-Finnerne har for eksempel lavet drama til Instagram, mens Norge for eksempel har gjort en del ud af, at deres unge-drama ikke skal være “for storbyagtigt”, så den også spejler unge i provinsen. Noget, som DR’s “Doggystyle” også beskæftiger sig med, slutter han.
Alt sammen noget der fremgår af Nordvisions årsrapport 2019, som alle kan læse her.
Det er dog ikke kun i forhold til de unge seere, at Nordvisions samarbejdet ligner et hit.
De voksne nyder også godt af det, da TV drama fra alle nordiske kom ud på alle markeder, konkret i form af hele 12 serier, der – i co-produktion – betød at vi her i landet også kunne se drama fra Norge, Sverige, Island og Finland.
NRK’s mediedirektør Øyvind Lund, der er ordførende for Nordvision, supplerer:
-Ved at have indledt et forpligtende strategisk samarbejde sikrer vi, at befolkningerne i de nordiske lande kan spejle sig i alt det nordisk kultur, som forener os og gør os forskellige, som alternativ til de mange udenlandske serier. Og sådan vil det være i mange år frem,