Corona i Prime Time

Der er faktisk en smule forskel på seerne der ser DR1 og dem der ser TV2.

Bevares.

Begge er næsten lige så interesserede i at se underholdning som “corona krise TV”.

På DR var der således 932.000 der så “Pressemøde i Statsministeriet om Corona Situationen”.

På TV2 var der “kun” 668.000 seere.

Igen det er jo også mest fredag der hitter på TV2.

Altså lige bortset fra sidste fredag, hvor der ellers plejer at være en lille million der “ser X Factor”.

Bare ikke sidste fredag, hvor formatet var udsat.

Og så er der jo underholdningen.

I øjeblikket er der ikke meget af den.

De overvældende mængder af sports TV, typisk fodbold, bliver jo heller ikke sendt, hvilket har givet en række morsomme effekter, konkret at den smule sport der bliver sendt, nu – typisk – har flere gange så mange seere, på de kanaler der sender andet end sport.

Som eksempel havde “Europa League: Istanbul – F.C. København” flotte 138.000 seere, mens det mest sete – ikke sportsprogram havde 17.000 seere, ( nedlægget after bold havde 29.000 seere ) så “Bullet to the head var altså det 3. mest sete program, med tæt på 1/10 del af de seere som fodbold kunne hente.

Tilbage på hovedkanalerne er det fortsat underholdning der trækker.

Læs også  Dplay åbner i Benelux

DR1 sendte således det 2. mest sete format i sidste uge, “Versus”, der fik 815.000 hen til skærmen, hvor de for en kort tid glemte at købe toilet papir og gær.

TV2 svarede igen søndag med “Jo færre jo bedre”, der løb med 677.000 seere, og som dermed endte som det 4. mest sete format.

Og nu hvor der ikke blev sendt “X Factor” løb de også med en del af fredagen, nu hvor de sendte “Olsen Bandens flugt over plankeværket”, fra 1981.

Det var smart da 638.000 seere fandt den film relevant.

Ugens absolutte højdespringer, og – åbenbart – en serie mange glæder sig til at se, hver uge, er “Sommerdahl”, der bliver sendt på TV2 Charlie.

Den serie var der 425.000 der så.

Lige nøjagtigt ikke nok til at komme ind på top 20 listen, hvor det mindst sete program var “Pengejægerne” på DR1, der blev set af 462.000 seere.

Omvendt fik denne nye danske serie flere til at se med på Charlie, hvor flotte 227.000 så “Soldaterkammerater på vagt”, der såmænd er ældre end de fleste Olsen Banden filmene.

Selv “Lykkehjulet” og “”Meyerheim” havde begge over 200.000 seere, hvilket sammen med “Pengejægerne”, understreger at  der er flere der ser TV nu, end der var for få uger siden.

Læs også  Hvem skal nu betale

En af de store tabere på at der ikke længere bliver spillet sport, der kan sendes, er Xee.

Her plejer der at være tæt på – eller over 100.000 seere til deres mest sete sports kamp.

Den blev ikke sendt i sidste uge, hvorfor “Homeland” var den kanals mest sete format, med 20.000 seere.

En af redaktionens personlige favoritter, “Stumptown”, der er en ABC krimi, der derfor er til hele familien, havde til sammenligning 11.000 seere, på samme kanal.

Så vi har fundet en promo nederst.

De sports drevne kanaler som 3+ har stadig en lille smule sport på programmet.

Det er heldigt for dem, for der ser ud til at være en del Corona drikkende seere, der er friske på at kigge med, hvilket betød at 299.000 så den forlængede spilletid mellem Liverpool og Madrid.

Der var faktisk fler der så den forlængede end der så kampen, så det “program” må have været mere relevant for mange.

Ellers hitter luksus fælden stadig.

Den så 229.000 i sidste uge, hvilket understreger at mange finder formatets indhold relevant.

Den altid mindre populære 3 Sport har det i den forbindelse svært.

Her var der blot 88.000 der tjekkede Superligaen ud, mens 26.000 tjekkede UEFA Champions League ud.

Læs også  YouSee kunder får gratis data

TV2 ser dog ud til at være lidt presset for tiden.

Normalt har de jo – mere eller mindre – lige så mange seere som DR1, samtidig med at deres “fyrtårne” løber fra DRs.

Det er ikke tilfældet for tiden.

TV2s  mindst sete programmer, på deres top ti liste, havde således blot 336.000 seere. Og da det ovenikøbet var en omgang “Lykkehjulet”, gik det rigtigt godt for det format, men altså ikke særligt godt for TV2.

DR1s mindst sete program på deres top ti , havde – til sammenligning 530.000 seere.

Altså tæt på 200.000 flere seere.

Noget kunne altså tyde på at dem der ser de meget populære formater som “Badehotellet” og “Xfactor” bliver på kanalen, resten af ugen.

Noget de ikke kunne i denne – sidste – uge, hvor de i stedet så nyt fra Statsministeriet og så ellers blev hængende der.

Her den lovede promo for “Stumptown”