F1 er lidt i krise

Nu er der sikkert mange med benzin i blodet, der havde glædet sig til at se the Monaco Grand Prix.

Men ak og nej, det er aflyst, hvilket har fået en del analytikere til at spekulere i om resten af F1 eller Formula 1 sæsonen også er på vej til at blive aflyst.

Problemet ser ud til at være at Formula One (F1) sæsonen er bygget på en sådan måde, at det ikke er “realistisk” at konkurrere uden at the Monaco Grand Prix er en del af “showet”, der bare ikke må løbe tør.

Sportcal, har ydermere kigget lidt på pengesiden, der – ikke overraskende – er voldsom, hvorfor selv små ændringer, får alt fra sponsorer til reklamekroner til at løbe skrigende bort.

Som de siger det:

 -With multi-million dollar media rights partnerships in place, there is a prospect of greater financial damage on the horizon if sponsors pull back on their commitments, advarer Conrad Wiacek, Head of Analysis & Consulting at Sportcal.

Han fortsætter:

 -The UK deal with Sky TV is worth $1.4 billion alone, fortsætter han.

 -Should races be officially cancelled, it is not difficult to envisage broadcasters looking to recoup some of the revenue they have spent on rights fees in the short term, arguing that fees should reflect the final calendar delivery, slutter han.

Læs også  Nyhedsjunkierne eksisterer stadig

I forhold til sponsorerne er der også heftige – men stadig potentielle – problemer ude i horisonten.

Conrad Wiacek fortsætter:

 -With F1 partners committing $272 million as partners of the series, and a further $972 million committed to team sponsorships, the lack of any on-track action could see sponsors looking to terminate partnerships early – especially for those in sectors currently facing the brunt of the financial fallout from Covid-19 as they look to drastically cut costs and keep their businesses afloat. While the digital esports series could be an alternative means of fulfilling contractual obligations, this will only be a short-term solution for a series that is facing declining global audiences, slutter han.

Når det er på plads, har F1 allerede et langt mere konkret problem, nemlig at stadig flere ikke gider se med, hvorfor det globale antal seere fortsat er dalet, selv om at folkene bag F1 har gjort alt de kunne finde på.

Tabet af seere er derfor nede på 3,9 procent, målt over år.

Da det betyder at sportsgrenen – globalt – ikke længere trækker mere end 471 millioner såkaldte “unikke seere” ( der dækker alle platforme ), er sponsorer og annoncekroner allerede på vej videre.

Samtidig med at seerne “bliver færre”, er der – omvendt – regionale stigninger i antallet der ser med, konkret i Mellemøsten og i Asien, hvorfor stadig flere sponsor kroner kommer derfra.

Læs også  eSport lever bedre end aldrig før

Conrad Wiacek fortsætter.

 -While the sport of F1 cannot claim to have the audience it did back in the mid-90s, thanks to the sport going for the money provided by pay-TV as opposed to free-to-air, brands are still as keen as ever to partner with the premier motor racing series as they see value in associating with the top tier of motorsport, slutter han.

I forhold til hvor mange penge der – reelt er med – “genererer” McLaren 86,35 millioner dollars til deres sponsorer, mens Ferrari fortsat “fører” med 254,1 millioner dollars som Phillip Morris “tjener” via deres sponsorat af dette mærke/team.

Det er formodentligt muligt at læse mere eller købe adgang til hele rapporten her.

Det er sikkert også der du kan læse de første – forsigtige – spådomme om hvordan “sportsmarkedet” ser ud efter Corona.