Canon tror på en fremtid for DSLR

Nu er der sikkert mange der tænker, hvorfor er det lige at vi skal forholde os til de gamle “spejlrefleks” kameraer nu hvor der er bunker af spejlløse kameraer ude på markedet.

Og det er sikkert også blot en lille del af dem der kalder sig for fotografer, der behøves at forholde sig til andet end spejlløse kameraer og de mange fordele denne opgradering af de gamle “spejl kameraer” indebærer.

Producenter af kameraerne, vil – omvendt – gerne sælge nogle af deres gamle huse, hvorfor producenter – som Canon – ind imellem spørger professionelle fotografer om de kunne forestille sig et liv uden deres tunge spejlrefleks DSLR’s.

Og selv om at det ikke kan overraske, vurderer blandt andet Samo Vidic, der er sportsfotograf, at hans DSLR’er bliver i tasken i mange år endnu.

Han har sikkert allerede opgraderet til et endnu nyere 1D X, men de her billeder er altså taget med et Canon EOS-1D X Mark II.

Og selv om at det nye mk3 sikkert både er bedre på den ene og på den anden måde, er det her mk2  nu ikke helt dumt.

Igen.

Du skal naturligvis være i nærheden af der hvor der sker noget, og så ellers sørge for at få de rigtige billeder med hjem.

14mm ved 1/2000 del – fotografen er ret tæt på den farlige virkelighed

Noget der – vel sagtens – også bliver muligt med det kommende  Canon EOS R5, der – i Canon regi – ser ud til at understrege at denne producent af kameraer har planer om at går ind på det spejlløse marked, som en ledende udvikler af hardware.

Canon erkender dog at mange allerede har valgt at “gå spejlløs”, da det nu “kun” er 53 procent af verdens markedet i følge CIPA, der til hører DSLR.

Læs også  Eurosport Player eksklusiv

Omvendt betyder det så at der fortsat er en masse spejle rundt omkring der klikker, hver gang der bliver taget et billede.

Og selv om at alle taler om hvor hurtige de spejlløse er, er EOS-1D X Mark III såmænd også pænt hurtig.

Det kan nemlig – selv om at det er udstyret med et spejl – tage 16 billeder i sekundet med fast fokus og når op på 20 billeder i sekundet i Live View.

Alt sammen i fuld kvalitet, der kan suppleres op med fin video i 5.5K RAW kvalitet.

Igen, hvorfor skulle andre end dybt professionel der ved at et DSLR er tungt og som er klar over at de – alligevel – kommer til at kaste rundt med tunge tele objektiver, eller stort set ligeså tunge primes, vælge at spare på kamerahusets vægt.

Det har Canon Ambassador Samo Vidic tænkt lidt over.

Han skyder normalt action på alle måder, i form af cykling, surfing og motorsport.

Han siger:

 -For what I do, the Canon EOS-1D X Mark II or Canon EOS-1D X Mark III is still the workhorse, starter han og fortsætter.

 -I’m sure mirrorless is the future for a lot of people, but for the moment there’s no reason for me to change.

Han fortsætter.

 -The increased frame rate on the Canon EOS-1D X Mark III makes it easier to capture good images, plus I love the new features like the Smart Controller button for changing the autofocus points, which is just amazing. It’s slick and simple to use. I was blown away with the AF performance.

I forhold til den lavere vægt, de spejlløse huse har, siger han:

 -I don’t need a small camera when I’m working – I’m carrying 20 kilos all the time anyway, including all the big lenses, starter han og fortsætter.

Læs også  Sony havde en rigtig god weekend

 -I like a bigger camera for sports shooting, to handle those big lenses, and the Canon EOS-1D X Mark III feels perfect in my hands. When I’m shooting portraits or taking photos of my kids, I use the Canon EOS R because it’s easy to carry around – I can just put it in my pocket. But for shooting fast action you need quick autofocus, and the Canon EOS-1D X Mark III does that for me. I’m super happy with it, slutter han.

Komodo er udstyret med et RF Mount og kan derfor ikke bruge andet end RF objektiver

Rent teknisk er der ydermere den konkrete forskel at den såkaldte flange focal distance (FFD), altså afstand mellem filmplan og bagenden af et objektiv er kortere på et spejlløst.

Det betyder at det – fortsat – er muligt at bruge DSLR objektiver på spejlløse kameraer, men ikke omvendt.

En sandhed der også gælder på de mange videokameraer der kan udstyres med de populære Canon rød-rings zooms, 25-105 eller 70-200, der nok er blandt de mest populære. .”

En anden teknisk detalje ved DSLR i forhold til de spejlløse er den analoge viewfinder, i forhold til den elektroniske.

Mange er – idag – ligeglade med hvad de ser i deres søger, da det færdige billede ( eller video ) jo ser langt bedre ud end i den elektroniske søger.

Noget der har været tilfældet med video tilbage til siden før 16mm blev droppet.

Igen.

Spejlløse kameraer kan altså ikke se “alt”, hvorfor fotografer der er vant til at arbejde med spejlkameraer, kunne tænkes at have svært ved ikke længere at kunne se “hvordan lyset” ( som eksempel ) rent faktisk ser ud, eller andet, under selve optagelsen.

Læs også  LYD 48 netop vist frem

Mike Burnhill, European Technical Support Manager at Canon Europe, forklarer:

 -DSLRs have inherent design features that will always give them an edge in particular scenarios, starter han og fortsætter.

 -Electronic viewfinders (EVFs) work well in some situations, but they also have their disadvantages, fortsætter han.

 -The viewfinder is the most important thing in a camera because it’s how you see and frame the image. EVFs are great if you’re shooting in black-and-white, for instance, because you can see the image as a monochrome shot before you take it. You can also see and review the image you’ve just taken, which is a really useful feature, slutter han og når lige at pointere et par af ulemperne.

 -However, EVFs have downsides in certain situations too. For example, when photographers are shooting sports action, they commonly shoot with one eye to the viewfinder while the other eye is open and watching what’s going on in the wider scene. So when shooting a football match they can see a player, tightly-cropped through a long lens, but also see where the ball is and exactly when it’s coming into the frame. It’s a skill equally applicable to capturing fast wildlife action such as a cheetah going in for the kill – and it’s not easy to do with an EVF, slutter han.

Når det er på plads, har en lang række producenter for længst droppet den “gamle” FFD som DSLR kræver, og er i stedet gået til “den spejlløse FFD”.

Nyeste tilfælde er et nyt RED kamera, der – vist nok – er lige på trapperne.

Det har – som vi har forstået det samme FFD som Eos R kameraerne. ( Canon RF Mount )