Dit næste B4 mount SloMo Cam kunne hedde ForA

Det er ikke mange år siden at de ypperligste kameraer, til x10 optagelse i 4K eller bedre, var – mere eller mindre – uigenkendelige Phantom Flex4K kameraer, for eksempel i form af I-Movix – pakket ind i nye og kreative kasser uden optagemedier, der – vist nok – endte med at blive gemt i seperate kasser eksternt.

På sidelinjen har der dog hele tiden været det – sære og meget store – For-A FT-ONE kamera, der er/var et – op til – 1000 fps 4K kamera, ( S35 kamera med PL mount, som vi husker det ) der – ganske som i tilfældet med I-Movix “gemmer” på eksterne medier, der – omvendt – kan bruges øjeblikketigt med en EVS lignende – For-A – løsning i OB vognen.

Og nu hvor For-A kameraet er kommet i den specielle SS4K version ( vi mener at der er tale om en NAB2020 nyhed ) kan levere 4K video i op til 1000 frames i sekundet er det oplagt at nyheden skulle have været forbi Tokyo denne sommer.

I den forbindelse ser det ud til at I-Movix løb med Europa, da Fletcher Group, for et par år siden investerede heftigt i både 2K og 4K versioner af dette system/I-Movix, mens amerikanerne ser ud til at have valgt For-A kameraet FT-ONE, der nu i SS4K endelig kan det samme som I-Movix kunne dengang NEP købte Fletcher Group og dermed de I-Movix systemer de rådede over.

Læs også  Herlig Tokina nyhed

Tilbage i USA, er Ken Truong, President of FOR-A Corporation of America, dog stadig glad.

Han siger:

 -Sports continue to be a driving factor in the need for high frame rate cameras, and nobody delivers instant replays like For-A, starter han og fortsætter.

 -Our FT-ONE special purpose cameras are designed for super-slo-mo 4K acquisition of sports and other live event footage, and can be combined with other FOR-A tools to deliver unprecedented replay flexibility, forklarer han videre.

 -For example, several FT-ONE-SS4K cameras were used for critical ultra-slo-mo replays during the live broadcast of the 2019 Champions League final in Madrid, as well as other high-profile live sports event across the world. The exceptional feature of the FT-ONE-SS4K is “brightness”.

Han fortsætter:

 -When equipped with a B4 bayonet lens, the camera shoots footage up to four times brighter than models with a PL lens. Plus, the FT-ONE-SS4K shoots up to 1,000 fps in 4K, offers simultaneous record and playback with internal memory, and features independent real-time 4K or HD output. Other features include 24-axis color correction and compatibility with Canon’s OLED viewfinder, slutter han.

I bedste stil har For-A også udviklet en “zoom extractor”, der – ganske som den model Sony tilbyder – kan “punche ind” i et 4K billede og der finde et 1080 billede, der kan trackes eller bare sendes som 1080P.

Læs også  UEFA Europa League Final krævede 3 leader 5600

Det oprindelige FT-ONE kamera hed LS, og var – væsentligt – større end det nye SS4K.

Dette kostede ( vist nok ) cirka 200.000 dollars og kunne optage 4K i op til 500 fps og HD i op til 1200 fps. ( medierne var en Codex lignende anordning, hvor proprietære 1TB kostede 10.000 dollars )

I begge tilfælde stadig et imponerende antal billeder i sekundet, her flere år efter at den model blev sluppet.

Nu er det så blevet tid til FT-ONE-LS 4K, eller den omtalte SS4K version, der som Ken Truong pointerer det allerede er ude og løbe på sport.

Specielt når der er amerikanske interesser inde over.

Det er muligt at læse mere om de forskellige For-A kameraer her.

Her lige lidt at det SloMo disse kameraer bruges til at lave