Canon kom i vejen for Sony

Vi var ellers pænt sikre på at Sony ville annoncere deres nye FX6 i går.

Og det skal såmænd også nok have været meningen.

Hvad Sony ser ud til at have glemt, i den forbindelse er at Canon jo er på vej med deres EOS C300 Mark III, som de havde besluttet sig for at “råbe om” samtidig.

Hvorfor Sony så vælger at udskyde, svæver videre ude i cyberspace.

Hvad der i stedet kom, er bunke Remote Cams, der hedder  SRG-XP1 (POV) og SRG-XB25 (BOX), som du kan læse om HER ( link til artikel om Sony Remote Cams, når den er skrevet )

Tilbage hos Canon, var det en glædelig dag, hvor de kunne løfte sløret ind til en ny funky C300, der som tidligere kan lidt mere end tidligere modeller, mod at du betaler lidt mere.

Sikkert er det dog – i den forbindelse – at C300 serien er på vej væk fra “aktualitet” og godt på vej ind på det marked som Sony har fyldt op med FS7’ere og nu FX9’ere.

Specmæssigt, er der nemlig tale om et pænt vildt kamera/Camcorder.

Der kan optage i 4K Cinema RAW Light 10-bit eller i 12-bit eller i XF-AVC internt i 4:2:2 10-bit ALL-I eller LongGOP, og – formodentligt – i mere end 12bit RAW eksternt, hvis du vil.

Den kan – igen internt – optage 4K i 120 fps i Cinema RAW Light, hvilket enten er en ny rekord, eller – i det mindste – første gang du kan få så meget fart på for 10.999 dollars, hvilket burde kunne oversættes til den samme pris som et FX9.

Læs også  ATG Danmon på BVE

Der er “intern elektronisk image stabilization”, der burde betyde at du ryster mindre når du laver børnehave ENG med din 200mm på F2, og at det er muligt at skyde månen håndholdt med en 1200mm.

Der er – som på alle nye kameraer nu – “Dual Gain Ouput”, hvilket betyder at du enten arbejder med udgangspunkt i høj ISO eller “lav” ISO.

Specs er her lettere flydende, så tjek video nederst, hvor der burde være flere.

Der er “Dual Pixel Focus Guide”, hvilket burde betyde at det er lettere at se om noget er skarpt, ganske som der er support for HDR i HLG og i PQ.

Dynamik er lovet op på 16 blænder, hvilket – blandt andet – skulle hænge sammen med at der er en hurtig Canon DiGIC DV7 image processor i apparatet, der giver så meget power at kameraet nu er et “internt DCI 4K Raw kamera”, der kan optage i op til 120fps på to CFexpress kort ( vist nok et af gangen ).

Er du til 2K ( DCI og RAW i et Super 16mm Crop, 10-bit eller 12-bit) er vi oppe på 180fps, uanset om du bliver på EOS mount, eller “opgraderer” til interchangeable PL mount, der kan skiftes af brugeren.

Der er Dual Pixel CMOS autofocus, og Cinema RAW Light og XF-AVC optage formaterne kan optages internt i op til 10-bit eventuelt i et 4:2:2 Long GOP codec.

Læs også  NewTek viste Connect Spark Pro frem

Der er et 12G-SDI ud over et enkelt BNC, hvilket – i hvert fald teoretisk – burde give mulighed for 12bit ekstern optagelse.

Og så er skærmen oppe på 4.3 tommer, lige der hvor du regner med at den er.

Det nye C300 var dog ikke det eneste Canon havde med.

De viste også en nye S35 Canon 25-250mm T2.9-3.9 Cine-Servo, der ligeledes har været rygtet.

Den koster 30.000 dollars, og bliver suppleret med en “brandudsalg” af to kompakte Canon’s zooms, der ( i USA ) er nede på 9,999 dollars, hvilket sparker alle andre producenter til hjørne.

Canon’s 15,5 – 47mm T2,8 og deres 30 – 105 T 2,8 er begge på tilbud og koster – med et slag – mindre end alt Zeiss, Agenieux og Fujinon ( selv den spændende del af MX serien )  ( vi ved ikke om dette tilbud kommer her til landet )

Den nye store, 25-250mm T2.9-3.9, er dog ikke helt billig.

Omvendt lover producenten at fokus der “kun” er på 180 grader, er lynhurtig, og præcis, og – åbenbart – tænkt som en RunN Gun zoom, der – måske – ikke er helt så bred som du gerne ville, men som kan alt andet.

Den kommer med PL eller EOS mount, og er oplagt nok målrettet broadcast og dokumentarister.

Læs også  Kameraproducenter læser os

Alt eksisterende behind control passer til denne zoom, så den kan integreres i broadcast produktion øjeblikketligt.

Slutteligt viste Canon også deres 8K RAW intern og 4K 4:2:2 10-bit optagende EOS R5 frem.

Forstået på den måde at de lover at kameraet kan følgende når det kommer:

8K RAW internt i op til 29.97fps ( 30 fps )

8K  internt i op til 29.97fps ( 30 fps ) i 4:2:2 10-bit Canon Log (H.265)

8K  internt i op til 29.97fps ( 30 fps ) i 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265)

4K  internt i op til 119.88fps 120 fps i 4:2:2 10-bit Canon Log (H.265)

4K internt i op til 119.88fps 120 fps i 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265)

4K ekstern optagelse i op til 59.94 fps ( 60 fps ) 

Dual Pixel CMOS AF i alle 8K og 4K optagelser

Canon Log i alle 8K og 4K – interne – optagelser.

5-axis In-Body Image Stabilization, fungerer med Optical IS på RF og EF objektiver ( nyere gætter vi på)

Dual-card slots: 1x CFexpress og 1x SD UHS-II

Her lidt video om nyhederne.