Waoo fik 44K nye TV kunder

Ganske interessant ser det ud til at der rent faktisk er en smule bevægelse på kabel TV markedet.

Som altid taber YouSee kunder, hvert kvartal, hvilket de indtil videre har kompenseret for, ved at skrue priserne op.

Nu viser det sig at en del af kunderne har kløet sig lidt bag øret, i stedet for blot at betale hos deres tidligere udbyder.

Deres nye – der kunne være – Waoo, er nemlig gået hele 14 procent frem, målt alene på kunder i 2019, hvilket – er svært – at se som andet end at en del YouSee kunder har droppet deres udbyder, til fordel for en der respekterer deres behov.

Det er dog ikke en helt ny oplevelse for Waoo at få flere kunder.

Det er faktisk 3-. år i træk det går den vej.

Og noget tyder på at det er deres “fiber” der får kunderne til at hoppe på deres vogn.

Målt på fiber kunder, der køber et eller flere produkter over de tynde ledninger, er selskabet vokset fra 260.000 bredbåndskunder i 2017, til 386.500 ved udgangen af 2019.

En samlet vækst på vilde 50 procent over tre år.

Perioden ser dog også ud til at have budt på en masse investeringer, hvilket understreges af at de 12 millioner de tjener i 2019, er hele 70 millioner mere end året før, der altså gav et underskud på 58 millioner kroner.

Læs også  YouGov Discovery og YouSee uenige

Adm. direktør Jørgen Stensgaard er glad og siger:

 -Det er et særdeles godt resultat på et svært og meget konkurrencepræget marked. Det understreger endnu en gang, at kunderne foretrækker stærke og stabile bredbåndsforbindelser på fiber, og at Waoo ti år efter lanceringen i 2010 har udviklet sig til danskernes foretrukne leverandør, starter han og fortsætter om fremgangen på TV kunder.

 -Antallet af husstande med betalings-TV har i de senere år været faldende, og jeg kan kun være stolt over det resultat, Waoos medarbejdere og partnere har præsteret, hvor vi øger vores markedsandel af TV-kunder. Der skal en ekstraordinær indsats til at skabe vækst på et marked, hvor stort set alle andre har tilbagegang, slutter han og henviser til at størrelsen netop har rundet 400.000 TV kunder, hvilket – delvist – må skyldes at de henter utilfredse YouSee kunder, på et ellers vigende marked. ( der til YouSee’s forsvar er en af årsagerne til at de taber kunder, red. )

Waoo, der er en fusion af en række energiselskaber, herunder Eniig og SE har i 2019 ydermere foretaget en masse nedskrivninger, hvorfor resultatet for 2020, bliver “væsentligt dårligere”, med det forbehold at der er blevet nedskrevet netop så mange værdier at et 2020 resultat på mellem nul og fem millioner kroner, må betragtes som rigtigt fint.

Læs også  YouSee sælger unge serier til Skam land

I konkrete tal gik Waoo cirka 96.000 bredbåndskunder frem, mens 53.000 kunder tog et andet sted hen.

Det giver en reelt fremgang på 43.000 bredbåndskunder til i alt omkring 386.500 af slagsen ved udgangen af 2019.

Waoo gik hele 44.000 TV kunder frem i 2019.

Tallet endte dog “kun” med 12.000 nye TV-kunder, da de andre tog videre.

Tæt på halvdelen af TV kunderne ( 49 procent ) køber adgang til Stor TV-pakke.

Waoo ejes af en række fibernet- og energiselskaber, blandt andet Bornfiber, Waoo København og Nordsjælland ( der ejer TDCs fibernet) samt RAH.