Ny firmware til et par Sonyer

Nu er der jo som bekendt ikke så mange Sony Venice her i landet.

Det skal dog ikke forhindre os i at glæde sig på deres ejeres vegne over at der kommer ny firmware til november til dette monster.

Nyheden hedder Version 6.0, og den lover pænt meget nyt.

Som eksempel kan Venice for fremtiden impoterer Advanced Rendering Transform. Altså de såkaldte .art filer, så det er muligt at monitorere i en langt bedre kvalitet på settet.

Sony’s RAW Viewer software kan skabe disse filer fra ( egne ) 3D LUT filer, hvilket giver ( burde give ) langt mere præcise “billeder” af det færdige look.

Og så er Sony stadig venner med Technicolor, der nu har skabt et “look library” til Venice.

Det betyder at On Set colorister, eller andre allerede på set kan bestemme om look/feel er det der efterspørges.

Ellers blive det nu muligt at optage “a second user frame line”, så der både kan optages “safe” (til billedkant ) og “ekstra safe” til lidt før, eller lidt efter, så man kan se “boom i billedet”, lidt før det sker.

Slutteligt er der i Version 6.0 nye HFR features.

Som eksempel bliver det med v6 muligt at optage i op til 72fps i 5.7K 16:9 eller 110fps 3.8K i 16:9, hviket – i flere tilfælde – kan gøre efterarbejde hurtigere.

Læs også  Så kan A7SIII også S-Cinetone

Specielt relevant på “TV drama”, der ikke altid har behov for kameraet fulde opløsning, mod at de kan få en langsommere slow.

Dem der skyder anamorfisk får også 72fps i 4K ved 6:5, hvilket vi gætter på rigtigt smart med 1,8X anamorf, der ender på 2,16 og dermed lidt plads til at reframe, potentielt relevant til 2:1.

Og så er det endeligt muligt at bruge 3D LUT på viewfinder, hvilket – mere eller mindre – kun er relevant hvis du skyder REC709, da de fleste kreative setting netop spiser lys og alt det andet DoP bruger til definere billederne med.

Igen.

Muligheden kommer engang i november.

FX9

Ellers er den store nyhed hvad FX9 “pludselig kan”, når der kommer en Version 2.0 af firmwaren til dette kamera.

Som eksempel vild det med v2 være muligt at optage 4K 16bit RAW på en ekstern optager, via bagstykket XDCA-FX9, der pludselig er mere end alle pengene værd, da det – begynder – at blive meget svært at se hvorfor der skal investeres i en Venice, nu hvor FX9 – stort set – kan det samme.

Ellers kommer der “Eye AF”, så det er muligt med Sony auto fokus zooms at stille skarpt på et øje og så holde fokus, selv om at personen foran kameraet bevæger sig.

Læs også  AJA går 12G for alvor

Desuden bliver det muligt at optage 180 fps i HD, hvilket – åbenbart – ikke var muligt før.

DCI 4K ankommer til FX9

En række features i forhold til egne 3D LUTs ( som vi forstår det kan kamera importere det meste efter v2.0

Du kan nu også skyde HDR i Hybrid Log Gamma ( som BBC er meget glade for )

Slutteligt blive det muligt at optage i “Full-frame 4K” i 60p/50p med oversampling, så – cirka – 5K af sensor bliver til 4K i FF.

FX9 ser ud til at være født som et DCI kamera der kan HD/UHD

På lydsiden kan kameraet fra v2.0 DWX digital wireless audio, forudsat at der investeres i en XDCA-FX9

Der er nu 6G-SDI ud

Og så er touch screen delen blevet smartere.

Til sidst er det nu muligt at bestemme et højere “upper limit of Gain”.

Neal Manowitz, deputy president of Imaging and Professional Solutions Americas, Sony Electronics siger:

 -Sony is committed to empowering filmmakers to fulfill their artistic vision with cameras developed by and for cinematographers, starter han og fortsætter.

 -Shooting capability and efficient workflow are key factors in the selection of camera. We listen to our customers and continue to enhance the functionality of Venice and FX9 cameras to better meet their visual storytelling needs, slutter han.

Og nu hvor kameraet blandt meget andet er blevet brugt på +200 produktioner, herunder “The Plot Against America” og 16 andre premiere film og serier i marts og i arpil, har du gættet det.

Læs også  Panasonic og Mark Roberts Motion Control

Rigtigt mange bruger det til at arbejde kreativt med.

Potentielt nu også med et FX9 som “back up” Chrash/kamera, der optager i herlig 16bit RAW på en ekstern optager, som vi ikke er helt sikre på eksisterer (måske kan den nyeste generation af Atomos monitr/recordere klare det ?)

Som vi forstår det kommer Venice firmwaren til november mens opdateringen af FX9 er engang i oktober