International opmærksomhed til YouSee kundetab

Som altid med kvartals regnskaber skal de tages med en masse forbehold.

Det er dog ikke længere muligt at tale om “sæson udsving”, eller hvad de nu ellers har undskyldt sig med, de sidste mange gange.

Kabel TV kunder, er ved at få nok, og klipper i stigende grad ledningen til deres udbyder.

Noget der i Q1 gik ud over YouSee.

Og – sjovt nok – noget YouSee så ellers undskylder med at Discovery Channel Danmark er årsagen til.

Bevares, det er en heftig nedgang med et tab på 61.000 kunder på et enkelte kvartal, der – i princippet – kan akkumuleres til små 250.000 kunder på et år.

Desværre for Koncernen bag YouSee, tabte de ydermere 35.000 mobilkunder og 31.000 bredbåndskunder.

Ikke at glemme efter et allerede turbulent 2019, der heller ikke trak i den positive retning.

Henrik Clausen, der er administrerende direktør og koncernchef i TDC Group, siger:

 -Resultatmæssigt er vi efter første kvartal på det niveau, vi havde forventet. Vi har holdt kadencen, og vores strategiske investeringer i fibernet og 5G ruller som planlagt, trods de udfordringer, som COVID-19 medfører. Vi har samtidigt reduceret vores driftsomkostninger, hvilket er et vigtigt fokus i denne fase af transformationen af TDC, slutter han.

Det forandrer bare ikke at specielt TV kunderne nu nærmest løber skrigende væk.

Læs også  Hulu oplever ekstrem vækst

Hvorhen er straks lidt mere svært at gennemskue, da de andre operatører ikke ser ud til at få nye kunder.

Flere internationale medier har dog heftig fokus på de 61.000 TV kunder som koncernen tabte.

Antallet er nemlig så stort at den internationale vurdering netop er at danske kabel TV udbydere nu endelig kommer til at opleve hvad hovedparten af den vestlige verden har oplevet de sidste mange år, nemlig at kunderne dropper “ekstremt dyre” kabel TV løsninger/abo, der kan erstattes af lette – langt mere fleksible – i væsentligt billigere løsninger.

Med andre ord en udvikling af det eksisterende marked, hvor størrelser som Apple at allerede er parat med en platform, der kan håndtere alle de TV udbydere der har lyst til at være med, VoD tjenester og SvoD.

Enkelte har formodentligt bemærket at hverken TV2 eller DR er til at finde – mod betaling – på Apple TV.

Et gæt er at det ændrer sig over relativt kort tid, ganske som andre tjenester også vil begynde at dukke op, med lignende tilbud.

TDC Group har i forhold til de dårlige tal, valgt at gøre det som alle store koncerner kan, nemlig at skrue priserne op.

Derfor har den stadig mindre gruppe kunder fået lov til at betale for tabet af kunder.

Læs også  Endnu en 700 dollars gimbal

Derfor blev resultatet hos TDC Group “bare” 2 procent mindre end året før.

Et heftigt kundetab til trods.

De internationale medier har slutteligt fokus på at “61.000 TV kunder” svarer forresten til “12,7 procent af TV forretningen”.

Hvilket klinger endog meget hult, hvis YouSee altså stadig mener at de har næsten 1,2 millioner TV kunder.