Det lysner med Robe

Vi er sikkert et par stykker der ikke lige fik set the Lux Partum Art Installation.

Desværre er den nu væk og ude.

Lux Partum var ellers rigtigt spændende.

Planen var – i Berlin – i et par uger at lade en masse “lys-DJ’s” spille “et vildt voldsomt og lidt til lysshow”, i op til 3 minutter.

Konkret vi vi nok oppe på noget der ligner de vildeste shows på Ibiza, nu bare i Berlin og – desværre – uden publikum, der omvendt var til stede online.

Og da det var dem der stod for lyset, var der rigeligt at se til, for arrangørerne.

Dem der kiggede forbi lighting.stream, var nemlig dem der styrede de mange lyshoveder, der kunne alt fra at skifte farve til ( præ programmeret ) postion.

Folkene bag, der gik og mente at det var på sin plads at fylde Motorwerk op med lys, nu hvor det sådan går og står tomt.

Derfor kastede show designer Chris Moylan og hans hold ud i at etablere et kæmpe show, og dermed give dem der kiggede forbi en på opleveren.

Og efter lidt tid på telefonen med Lars Musasch, Andreas Schindler, Matthias Schöffmann samt til Paul van Dyk, der skulle være DJ, faldt det hele i hak.

Læs også  Schneider ude med et hit

Det hele endte så ellers med et live premiere med et eksklusivt 3 timers van Dyk shows, mens Chris Moylan og hans flok sad og tjekkede hvordan gæsterne tjekkede funktionerne i de mange Robe moving lights i loftet.

Lamperne

Lyset, der bestod af 54 x Robe moving lights i form af alt fra en del MegaPointes, Pointes plus, samt TetraA2 moving LED battens og enkelte Led skærme, kunne nemlig “tilgås” direkte via lighting.stream, hvor lys og Paul van Dyk spillede et show, der var værd at se. ( på premiere aftenen )

Det hele endte som netop den undergrunds fest det var, med 43.000 besøgende fra 94 lande, der tilsammen brugte 528.404 minutter på at kigge på kunst.

Brugernes forsøg med at programmere blev – forsøgt – gennemført mere end 200.000 gange.

Chris Moylan, der – som alle andre lys kunstnere verden over – kan se frem til en sommer helt uden lys, forklarer valget af Motorwerks lokalitet:

 -It immediately lent itself to a distinctive geometric lighting design, starter han og hentyder til den omkring 90 metre lange hovedhal.

 -and to having beams and Led battens as the lighting instruments.

Han fortsætter:

 -It was also relatively easy to rig the lighting in the space utilising the house rigging facilities plus structural elements like the balcony rails and RSJs.

Læs også  Så kom Shinobi

Det hele blev så ellers skudt igang af netop Paul van Dyk der spillede et 3 timers liveset på Motorwerk i lyset, hvorefter alle der besøgte sitet fik tildelt 3 minutter til at lave deres egen lyssætning til musik.

Den enkelte bruger overtog simpelthen styringen af de mange lamper, mens andre besøgende kunne se på.

Og nu hvor dem der kiggede på, primært var ( startede med at være ) fra Paul van Dyk’s fanbase, er det klart at de var helt vilde med at pille ved det hele.

Robe der – vist nok – er tjekkisk var ikke inde over denne gang.

Men nu hvor bossen er en pænt langhåret lys freak, kan der vel ingen tvivl herske om at han var en af dem der var inde og pille ved lyset, mens han lyttede til musikken.

Som du kan se på BTS videoen var ideen at arbejde i hexagoner, og bruge de 20 x Pointes, 20 x MegaPointes og 14 x Tetra2 bars, som TLT Event riggede og lånte dem, samt en pose – uspecificerede “dimser” som de åbenbart kunne låne direkte fra Robe, der virker som en heldig leverandør af cool lys.

Der var slutteligt også et par MegaPointes, som de lånte hos Berlin’s Friedrichstadt Palast Theatre, der også er lukket for tiden.

Læs også  Sony på NAB2017 med visioner

Vi fik nævnt at de fik Paul van Dyk, til at være med i den her “leg”.

Noget der kunne lade sig gøre, fordi Chris Moylan har været lysdesigner for netop Dyk, de sidste mange år.

Chris forklarer:

 -We had some stipulations about the music track, starter han og fortsætter.

 -The main one was that there needed to be a lot of shifts and multiple lifts and falls to trigger the (visuals) change commands in the software … and he got it immediately, slutter han.

Og selv om at det var lidt af en chance at tage, valgte folkene bag tiltaget allerede under liveafviklingen af Paul van Dyk’s 3 timers set at tillade brugerne at overtage styringen af lyset.

TLT Event, der havde kastet lamper efter produktionen var også glade.

De siger:

 -You cannot believe how excited we all were to be there and be working together – all socially distanced of course – but there in the venue for real! We are all so passionate about this industry and what we do, so really appreciated the opportunity like never before.

Her lidt video fra arrangementet